Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Byggd miljö: Översiktlig planering
Engelsk benämning
Built Environment: Municipal Comprehensive Planning
Kurskod
BY190B
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-03-02
Gäller från
2011-09-01
Behörighetskrav
Förkunskapskrav Byggd miljö 50 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområde Byggd miljö på nivån 31-60 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om kommunal översiktlig planering utifrån ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Vidare ska studenten fördjupa sin förståelse av översiktsplanen som planeringsinstrument, planeringsprocesser och samtida urbana frågeställningar på översiktlig nivå.
Innehåll
- Översiktlig planering
- Internationella perspektiv på översiktlig planering
- Översiktsplanen som planinstrument
- Planering och mellankommunala intressen
- Långsiktig planering för ett hållbart samhälle
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- kommunala utvecklingsprocesser i ett mellankommunalt, nationellt och internationellt perspektiv
- översiktsplanen som planeringsinstrument och gällande lagstiftning som omger översiktsplaner
- processorienterad översiktlig planering och metoder för medborgarinflytande i den kommunala översiktliga planeringen
- om aktuella planeringsfrågor rörande social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet på översiktlig nivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna skapa, organisera, presentera och kommunicera kunskapsunderlag för översiktlig planering
- visa förmåga att reflektera över olika intressenters och aktörers roller och medverkan i översiktsplaneprocessen
- visa förmåga att kritiskt diskutera översiktlig planering ur ett hållbarhetsperspektiv
- visa förmåga att relatera översiktlig planering till planering i andra skalnivåer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera kring översiktlig planering utifrån frågor om medborgarinflytande, hållbarhet, ekonomisk tillväxt och internationella relationer
- analysera problemställningar relaterade till översiktlig planering
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete grupparbete och studiebesök. Arbetet är processinriktat och kräver kontinuerligt aktivt arbete.
Föreläsningar ca 24 timmar
Obligatoriska seminarier ca 4 timmar
Handledning ca 6 timmar
Redovisning av grupparbeten ca 8 timmar
Självstudietid ca 220 timmar
Studiebesök ca 5 timmar
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar:
1. Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier 2 hp
2. Individuell uppsats 3 hp
3. Grupparbete 5 hp
Alla delar måste vara godkända för att få betyget godkänt. För betyget väl godkänt måste dessutom såväl den individuella uppsatsen som grupparbetet vara väl godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
- Healey, P. (2010). Making Better Places, the Planning Project for the Twenty-First Century. Palgrave MacMillan.
- Johansson, M. & Khakee, A. (2009). Etik i stadsplanering. Studentlitteratur.
- Larsson, A. & Jalakas, A. (2008). Jämställdhet nästa! Samhällsplanering ur ett genusperspektiv. SNS.
- Nyström, J. (2003). Planeringens grunder, en översikt. Studentlitteratur
- Wheeler, S. & Beatley, T. (2009). The Sustainable Urban Development Reader. Second Edition. Routledge.
Referenslitteratur:
- Jackson, T. (2011). Välfärd utan tillväxt. Ordfront Förlag.
- Planeringstexter från utvalda kommuner.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.