EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Byggd miljö: Människa, vardag och planering

Engelsk benämning

Built environment: People, Everyday life and Planning

Kurskod

BY162D

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2018-09-03

Fastställandedatum

2018-02-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Huvudområde

Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 1-30 hp.

Syfte

Syftet är att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden samt hur ett sådant vardagslivsperspektiv kan användas som redskap i stadsplaneringen. Syftet är vidare att studenterna ska utveckla grundläggande förmåga att med hjälp av kvalitativa etnografiska och kulturgeografiska metoder, genomföra ett fältarbete för att undersöka människors vardagliga liv i staden.

Innehåll

Kursen omfattar:
  • Teoretiska perspektiv på hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden
  • Teoretiska perspektiv på hur ett vardagslivsperspektiv kan användas som verktyg i stadsplaneringen
  • Etnografiska metoder för att undersöka människors vardagsliv i staden
  • Fältarbeten och områdesanalyser
  • Akademiskt skrivande

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa grundläggande kunskap om hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden (1)
  • visa grundläggande kunskaper om hur ett vardagslivsperspektiv kan användas som redskap i stadsplaneringen (2)
  • visa grundläggande kunskap om etnografiska metoder för att inhämta information om människors bruk, erfarenheter och behov av stadsrummet (3)
  • visa grundläggande kunskap om akademiskt skrivande (4)
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa grundläggande förmåga att planera och genomföra fältetnografiska övningar kring människors vardagsliv i staden (5)
  • visa förmåga att samla in kunskaper om människors vardagsliv i staden samt förmåga att redovisa resultat skriftligt, visuellt och muntligt (6)
Värderingar och förhållningssätt Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna kritiskt reflektera kring stadsplanering där människors olika erfarenheter och användning av samt behov i staden beaktas (7)
  • kunna kritiskt reflektera över relationen mellan val av metoder, material och resultat i fältstudien (8)
  • kunna kritiskt reflektera över sin egen forskar/planerarroll i relation till fältarbetet samt i relation till en stadsplanering som utgår från ett vardagslivsperspektiv (9)

Arbetsformer

Arbetssättet är processinriktat och kräver kontinuerligt aktivt arbete. Arbetsformerna är:
  • föreläsningar
  • diskussioner och coachning
  • fältarbete
  • obligatoriska seminarier, metodworkshops, övningar och presentationer (ca 25 timmar)
  • självstudietid och gruppvisa aktiviteter
Delar av undervisning kommer att bedrivas på engelska. Delar av undervisningen kommer att genomföras online.

Bedömningsformer

Examination sker genom:
  • Obligatoriska seminarier, metodworkshops och presentationer kring studenternas fältarbete, metodreflektion och materialanalys (4 hp) (UG) (examinerar lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
  • Individuell skriftlig och visuell portfolio där studenterna redovisar fältarbetets övningar och material samt reflekterar över arbetssätt, forskar/planerarroll samt hur ett vardagslivsperspektiv kan användas i stadsplaneringen (6 hp) (UV) (examinerar samtliga lärandemål)
För betyget Godkänt måste alla examinationsmoment vara godkända.
För betyget Väl godkänd måste dessutom den individuella portfolion (6 hp) få betyget Väl godkänt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
  • Eriksson, M.G. (2009). Referera reflekterande, Studentlitteratur, Lund.
  • Svensson, B. (2012). Varför etnologi? Studentlitteratur, Lund.
  • Kompendium med vetenskapliga artiklar kring vardagsliv, urban välfärd och mobilitet. (tillhandahålles av läraren).
Referenslitteratur
  • Fors, V., & Bäckström, Å. (2015). Visuella metoder. Lund: Studentlitteratur.
  • Språkrådet. (2008). Svenska skrivregler. Malmö: Libris.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas
tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.