Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Byggd miljö: Människa, vardag och planering
Engelsk benämning
Built environment: People, Everyday life and Planning
Kurskod
BY162D
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-02-09
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 1-30 hp.
Syfte
Syftet är att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden samt hur ett sådant vardagslivsperspektiv kan användas som redskap i stadsplaneringen. Syftet är vidare att studenterna ska utveckla grundläggande förmåga att med hjälp av kvalitativa etnografiska och kulturgeografiska metoder, genomföra ett fältarbete för att undersöka människors vardagliga liv i staden.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Teoretiska perspektiv på hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden
- Teoretiska perspektiv på hur ett vardagslivsperspektiv kan användas som verktyg i stadsplaneringen
- Etnografiska metoder för att undersöka människors vardagsliv i staden
- Fältarbeten och områdesanalyser
- Akademiskt skrivande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap om hur olika sociala, kulturella och materiella processer påverkar människors vardagliga liv i staden (1)
- visa grundläggande kunskaper om hur ett vardagslivsperspektiv kan användas som redskap i stadsplaneringen (2)
- visa grundläggande kunskap om etnografiska metoder för att inhämta information om människors bruk, erfarenheter och behov av stadsrummet (3)
- visa grundläggande kunskap om akademiskt skrivande (4)
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förmåga att planera och genomföra fältetnografiska övningar kring människors vardagsliv i staden (5)
- visa förmåga att samla in kunskaper om människors vardagsliv i staden samt förmåga att redovisa resultat skriftligt, visuellt och muntligt (6)
Värderingar och förhållningssätt Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna kritiskt reflektera kring stadsplanering där människors olika erfarenheter och användning av samt behov i staden beaktas (7)
- kunna kritiskt reflektera över relationen mellan val av metoder, material och resultat i fältstudien (8)
- kunna kritiskt reflektera över sin egen forskar/planerarroll i relation till fältarbetet samt i relation till en stadsplanering som utgår från ett vardagslivsperspektiv (9)
Arbetsformer
Arbetssättet är processinriktat och kräver kontinuerligt aktivt arbete. Arbetsformerna är:
- föreläsningar
- diskussioner och coachning
- fältarbete
- obligatoriska seminarier, metodworkshops, övningar och presentationer (ca 25 timmar)
- självstudietid och gruppvisa aktiviteter
Delar av undervisning kommer att bedrivas på engelska. Delar av undervisningen kommer att genomföras online.
Bedömningsformer
Examination sker genom:
- Obligatoriska seminarier, metodworkshops och presentationer kring studenternas fältarbete, metodreflektion och materialanalys (4 hp) (UG) (examinerar lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9)
- Individuell skriftlig och visuell portfolio där studenterna redovisar fältarbetets övningar och material samt reflekterar över arbetssätt, forskar/planerarroll samt hur ett vardagslivsperspektiv kan användas i stadsplaneringen (6 hp) (UV) (examinerar samtliga lärandemål)
För betyget Godkänt måste alla examinationsmoment vara godkända.
För betyget Väl godkänd måste dessutom den individuella portfolion (6 hp) få betyget Väl godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
- Eriksson, M.G. (2009). Referera reflekterande, Studentlitteratur, Lund.
- Svensson, B. (2012). Varför etnologi? Studentlitteratur, Lund.
- Kompendium med vetenskapliga artiklar kring vardagsliv, urban välfärd och mobilitet. (tillhandahålles av läraren).
Referenslitteratur
- Fors, V., & Bäckström, Å. (2015). Visuella metoder. Lund: Studentlitteratur.
- Språkrådet. (2008). Svenska skrivregler. Malmö: Libris.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas
tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.