Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

3D-visualisering

Engelsk benämning

3D - Visualization

Kurskod

BY146B

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2007-11-20

Fastställandedatum

2022-05-09

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

BY201B Byggd miljö: Arkitekturens grunder, 20 hp
BY203B: Digitala verktyg, 10 hp
BY205B Byggd miljö: Arkitektur och visuell kultur, 10 hp

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Arkitektur, visualisering och kommunikation.

Syfte

Kursen syftar till att studenten fördjupar, befäster och utökar sin färdighet i att utforma, bearbeta och presentera grafiskt material inom området byggd miljö. Vidare syftar kursen till att studenten befäster och fördjupar sin kunskap och förståelse rörande presentation av och reflektion över ett sådant material.

Innehåll

Kursen omfattar praktiskt arbete med utformande och presentation av samt samtal kring ett grafiskt material inom området byggd miljö.
Kursen behandlar:
  • 3D-modellering
  • materialhantering
  • ljussättning
  • rendering
  • bildbehandling
  • layout
  • presentation

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kännedom om:
  • grundläggande begrepp inom 3D-visualisering (1)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet att:
  • med hjälp av inom området arkitekturvisualisering vanligt förekommande och aktuella mjukvaror för 3D-grafik utforma ett grafiskt material (2)
  • med hjälp av inom området arkitekturvisualisering vanligt förekommande och aktuella mjukvaror, bearbeta, sammanställa och organisera grafiskt material (3)
  • presentera och ge återkoppling på ett grafiskt material inom området byggd miljö (4)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • värdera och kritiskt reflektera över grafiskt material som presenterar byggd miljö (5)

Arbetsformer

Kursen är praktiskt inriktad och fokuserar på utformande, bearbetande och presentation av ett grafiskt material inom området byggd miljö. Arbetet, som bedrivs individuellt, understöds av föreläsningar, handledning, övningsmoment och dialog. Lärandemål 1, 2 och 3 stöds genom föreläsningar, handledning och praktiska övningar, lärandemål 4 och 5 stöds genom övningar, föreläsningar och handledning.
Kursen omfattar:
  • Föreläsningar
  • Handledning och dialog
  • Eget arbete (och självständig informationssökning)
  • Övning i kollegial respons
  • Obligatoriska seminarium

Bedömningsformer

Examinationen utgörs av två delar:
  • Inlämningsuppgifter (2-3 stycken) - lämnas in i form av grafiskt material(examinerar lärandemål 1 och 2) - 5 hp (U, G)
  • Slutprojekt - omfattar inlämnat grafiskt material samt reflektion över och presentation av praktiskt arbete (examinerar lärandemål 3, 4 och 5) - 5 hp (U, G, VG)
För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dessutom att Slutprojektet är väl godkänt.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur
  • Övningskompendium (tillhandahålles, innehållet är delvis på engelska).
Referenslitteratur
  • Bergström, B. (2009 eller senare uppl.). Effektiv visuell kommunikation. Carlsson, Stockholm. ISBN 9789173312387.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.