Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Benämning

Barndom och pedagogisk verksamhet för yngre

Engelsk benämning

Childhood and Early Childhood Education

Kurskod

BU604F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-10-21

Gäller från

2021-01-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogisk verksamhet för yngre barn (ex. förskola, förskoleklass, skola och fritidshem).

Innehåll

Under kursen diskuteras och problematiseras vilken typ av barndom som konstrueras i olika pedagogiska verksamheter. Vidare studeras vilken barnsyn som genomsyrar pedagogiska aktiviteter, relationer och miljöer, vilka förväntningar som finns på pedagogiska verksamheter i relation till barndom samt hur dessa verksamheter kan förstås utifrån barns perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
  • redogöra för barndomssociologi som teoretisk ansats för att diskutera barn och barndom i en utbildningskontext
  • reflektera över hur skilda teoretiska perspektiv konstruerar olika typ av kunskap om barn och pedagogisk praktik samt hur detta skapar förutsättningar för pedagogiska verksamheter
  • analysera barndom så som den konstrueras inom ramen för pedagogiska verksamheter

Arbetsformer

Kursen bygger på regelbundna litteraturseminarier med inslag av kortare föreläsningar/introduktioner och studentpresentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom ett avslutande paper.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. 5th edition. Los Angeles: SAGE (482 s.)
Jenks, Chris (2005). Childhood. Second edition. Oxfordshire and New York: Routledge (150 s.)
Lee, Nick (2001). Childhood and society. Growing up in an age of uncertainty. Buckingham: Open University Press (157 s.)
Vetenskapliga artiklar och andra källor tillkommer vid kursstart.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).