EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2023

Kursplan hösten 2023

Benämning

Byggteknisk analys – digitala tillämpningar

Engelsk benämning

Virtual Design and Construction – BIM applications

Kurskod

BG329A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2018-01-26

Fastställandedatum

2018-01-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BG327A Byggföretagande och byggprojektledning (godkänd)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan ingå i högskoleingejörsexamen i byggteknik.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kännedom om digitalisering inom byggbranschen, med fokus på tekniska möjligheter och utmaningar och organisatoriska och affärsmässiga förändringsprocesser, samt fördjupad kunskap och färdighet inom några aktuella byggtekniska utvecklingsområden med tillhörande digitala tillämpningar.

Innehåll

Kursen ger en orientering om byggprocessens digitalisering och förändringsprocesser som tex användning av digitala modeller, drönare och virtual reality. I kursen ingår fristående och fördjupande undervisningsmoduler som behandlar aktuella byggtekniska utvecklingsområden utifrån digitala tillämpningar och analyser. I varje modul ges utrymme för att pröva innovativa lösningsförslag och tillämpningsområden. Innovation, entreprenörskap och affärsnytta är genomgående teman, utifrån vilka de olika digitala byggtillämpningarna kontextualiseras och värderas.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa kunskap om byggbranschens digitala utveckling och dess påverkan på organisation och samarbetsformer
  • redogöra för grundläggande begrepp och metoder inom byggtekniska utvecklingsområden som analyseras med digitala tillämpningar
  • redogöra för grundläggande begrepp inom innovation, entreprenörskap och affärsnytta i relation till digitala byggtillämpningar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • använda byggnadsinformationsmodeller och andra digitala verktyg för byggteknisk analys inom de områden som lyfts fram i kursen
  • formulera och testa nya, innovativa och digitala tillämpningsområden för aktuella byggtekniska problemställningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt värdera tillämpligheten av digitala byggtillämpningar
  • kritiskt värdera möjlighet till innovation, entreprenörskap och affärsnytta i relation till digitala byggtillämpningar

Arbetsformer

Kursens lärandeaktiviteter utgörs av övningar och kompletteras med föreläsningar. Undervisningen tar utgångspunkt i aktuella utvecklingsfrågor som analyseras i en verklig kontext. Arbetsformen kräver självstudier i stor omfattning och genomförs som grupparbete.

Bedömningsformer

Examinationen består av:
  • Inlämningsuppgifter (4 hp)
  • Tentamen (3,5 hp)
För godkänt slutbetyg krävs minst godkänt betyg G på examinationens två delmoment.
Slutbetyg baseras på betyget från inlämningsuppgifterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur tillhandahålls av institutionen.
Referenslitteratur:
  • Sacks, R., Korb, S. och Barak, R. (2017) ”Building Lean, Building BIM - Improving Construction the Tidhar Way”, Routledge, ISBN: 9781138237230

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.