Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap
Engelsk benämning
Introduction to Biomedical Laboratory Science
Kurskod
BA111F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-12-12
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten ska kunna utföra och dokumentera grundläggande laboratoriearbete samt känna till säkerhetsföreskrifter och förhållningsregler för arbete med kemikalier och biologiskt material. Vidare är syftet att studenten skall förvärva kunskaper i kemiska och fysikaliska mätmetoder inom det biomedicinska området. Dessutom ska studenten förvärva kunskaper om biomedicinska analytikerns roll inom kommande yrkesroll.
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar laboratoriemetodiker och osäkerhetsuppskattning i laborativt arbete. Dessutom ingår lösningsberedning, hantering och kontroll av pipetter samt introducerande mätningar med pH-meter med tillhörande teori, såsom jonselektiva elektroder. Vidare belyses teoretiskt grundläggande beräkningar samt säkerhetsföreskrifter, risker, hälsoeffekter och förhållningsregler vid laboratoriearbete.
Delkursens lärandemål
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete,
2. tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar, och
3. tillämpa riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhetsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska ämnen.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, självstudier, eget arbete i form av presentation av resultat, dokumentation, informationssökning samt digitala undervisningsmoment. De digitala momenten utgörs bland annat av inspelade föreläsningar samt introduktionsvideor inför laborationer, med tillhörande obligatoriska digitala övningar (quiz). För att uppnå lärandemål 1 ska studenten genomföra obligatoriska digitala övningar och laborationer samt dokumentera och sammanställa resultat. Lärandemål 2 uppnås genom att delta i gruppövningar och föreläsningar samt självstudier. Lärandemål 3 uppnås genom att riskbedömning för laborativt moment görs och skrives enligt fastställd mall. Närvaro är obligatorisk på laborationer och redovisningar.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1 och 3 sker utifrån studentens riskbedömning, laborativa prestationer och dokumentation av laborativt arbete. Lärandemål 1 examineras dessutom med ett individuellt praktiskt prov och en individuell resultatinlämning. Lärandemål 3 examineras dessutom genom ett individuellt digitalt test. Examination av lärandemål 2 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer angående samtliga lärandemål ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker inom biomedicinskt område samt att göra relevanta riskbedömningar och grundläggande kemiska beräkningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, individuellt praktiskt prov, individuella digitala övningar och individuell resultatinlämning ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att obligatoriska moment är genomförda, laborativ färdighet är bedömd som god, individuell resultatinlämning ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den individuella skriftliga examinationen ska vara väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledning.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar tre centrala typer av mättekniker samt separationsmetoder såsom spektrofotometri, centrifugering samt mikroskopering. Kunskapen inhämtas genom laboratoriemetodiker, teori och beräkningar.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. förklara principen för centrifugeringstekniker samt optiska och spektrofotometriska metoder,
2. tillämpa och värdera grundläggande kemiska och fysikaliska mätmetoder, och
3. analysera, dokumentera och sammanställa laborativt arbete.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, självstudier, rapportskrivning samt digitala moment. De digitala momenten utgörs bland annat av inspelade föreläsningar samt introduktionsvideor inför laborationer, med tillhörande obligatoriska digitala övningar (quiz). Lärandemål 1 uppnås genom att delta på föreläsningar, seminarium och självstudier. För att uppnå lärandemål 2 ska studenten genomföra obligatoriska digitala övningar, gruppövningar, muntlig redovisning och laborationer. För att uppnå lärandemål 3 ska studenten delta i seminarium, kamratgranska rapporter, dokumentera laborativt arbete samt sammanställa och analysera resultat i en laborationsrapport. Närvaro är obligatorisk på redovisningar, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Examination av lärandemål 2 sker utifrån studentens laborativa prestationer och praktiskt prov. Examination av lärandemål 3 sker utifrån studentens förmåga att dokumentera laborativt arbete och sammanställa en laborationsrapport.
Fokus vid bedömning av studenternas prestationer kopplat till samtliga lärandemål ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker inom det biomedicinska området.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den individuella skriftliga examinationen ska vara godkänd För att erhålla betyget VG på delkursen krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen granskas professionens historiska utveckling och yrkesuppdragets innebörd samt framtida plats i sjukvården, forskningen och i samhället. Vidare behandlas etiska grundprinciper för biomedicinska analytiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för biomedicinska analytikerns roll samt för etiska grundprinciper inom området.
Delkursens arbetsformer
Föreläsningar varvas med tid för litteraturstudier, seminarier, grupparbete och möten i Personlig och professionell utveckling (PPU-möten). PPU-mötena och seminarierna är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras vid ett muntligt redovisat grupparbete. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att redogöra för biomedicinska analytikers roll och plats i sjukvården, forskningen och samhället samt etiska grundprinciper för professionen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Betygen U, G används på delkursen. För att erhålla betyget G krävs godkända redovisningar samt närvaro på obligatoriska moment.
För att erhålla G på hela kursen krävs godkänt betyg på alla delkurserna. För att erhålla VG på hela kursen krävs VG på delkurs 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Ehinger M, (2008) Repetitionskurs i Kemi. Lund, Studentlitteratur. 321 s.
Sutton R, Rockett BW, Swindells PG, (2008) Chemistry for the Life Sciences. London, England, CRC Press Inc (upplaga 2) 266 s.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys (ca 12 s).
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 50 s).
Övriga läromedel:
Förinspelad videoserie – Baskunskaper BMA (Videoföreläsningar samt tillhörande övningsquiz.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Wilson K, Walker J, (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. New York, USA, Cambridge University Press (7th edition) 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 30 s).
3. Professionsutveckling, 2 hp
Kompendium och artiklar tillkommer (ca 15 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.