Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Introduktion
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Introduction
Kurskod
BA111D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-22
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b / 3c. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 12/A12.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall kunna utföra och dokumentera grundläggande laboratoriearbete samt känna till säkerhetsföreskrifter och förhållningsregler för arbete med kemikalier och biologiskt material. Vidare är syftet att studenten skall förvärva kunskaper i kemiska och fysikaliska mätmetoder inom det biomedicinska området. Dessutom ska studenten förvärva kunskaper om biomedicinska analytikerns roll inom laboratoriemedicin.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar laboratoriemetodiker och osäkerhetsuppskattning i laborativt arbete. Dessutom ingår lösningsberedning, hantering och kontroll av pipetter samt introducerande mätningar med pH-meter med tillhörande teori. Vidare belyses teoretiskt grundläggande kemiska och fysikaliska beräkningar samt säkerhetsföreskrifter, risker, hälsoeffekter och förhållningsregler vid laboratoriearbete.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete,
2. tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar, och
3. göra riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhetsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska ämnen.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på laborationer och redovisningar. Nätbaserade moment kan förekomma. För att uppnå lärandemål 1 och 2 ska studenten förbereda sig genom att läsa laborationshandledning samt reflektera över det teoretiska avsnittet för respektive moment. Dokumentering sker i form av laborationsrapport/inlämningsuppgift efter respektive laboration. Lärandemål 3 uppnås genom att riskbedömning för laborativt moment görs och skrives enligt fastställd mall.
Delkursens bedömningsformer
Prestation vid laborationer, riskanalys av laborativt moment samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1 och 3 sker utifrån studentens laborativa prestationer, riskbedömning av laborativt moment, praktiskt prov och från en individuell laborationsrapport. Bedömning av lärandemål 2 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker inom biomedicinskt område samt att göra relevanta riskbedömningar och grundläggande kemiska beräkningar. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska studenten genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar olika typer av mätinstrument såsom jonselektiva elektroder, spektrofotometer, centrifuger, mikroskop. Spektroskopiska mätmetoder, optik och vågrörelselära samt mikroskopets uppbyggnad och funktion tas också upp. Som exempel på separationsmetod behandlas centrifugering. Kunskaper inhämtas om laboratoriemetodiker med teori som anknyter till moment som kvalificering samt validering av instrument.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete,
2. förklara principen för och tillämpa optiska, elektriska och spektrofotometriska metoder, och
3. förklara centrifugering samt beskriva och använda olika centrifugeringstekniker och centrifuger.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar och laborationer. Nätbaserade moment kan förekomma. För att uppnå lärandemålen 1, 2 och 3 ska studenten förbereda sig genom att läsa laborationshandledning samt reflektera över det teoretiska avsnittet för respektive moment. Redovisning sker i form av laborationsrapport eller muntlig presentation efter respektive laboration.
Delkursens bedömningsformer
Prestation vid laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1,2 och 3 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och från en individuell laborationsrapport. Bedömning av lärandemål 2 och 3 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker inom det biomedicinska området. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen granskas professionens historiska utveckling och yrkesuppdragets innebörd samt framtida plats i sjukvården, forskningen och i samhället. Vidare behandlas etiska grundprinciper för biomedicinska analytiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för biomedicinska analytikerns roll samt för etiska grundprinciper inom området.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna under delkursen varierar i sin utformning för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion. Föreläsningar varvas med tid för litteraturstudier, seminarier, grupparbete och möten i Personlig och professionell utveckling (PPU-möten). PPU-mötena och seminarierna är examinationsgrundande och pedagogiskt nödvändiga och därför obligatoriska. Om studenten inte har möjlighet att närvara vid dessa skall studenten i förväg anmäla detta samt genomföra en individuell skriftlig uppgift i samråd med examinator. Nätbaserade moment kan förekomma.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras individuellt som muntligt redovisat grupparbete. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att förstå biomedicinska analytikers roll och plats i sjukvården, forskningen och samhället samt etiska grundprinciper för professionen. Betygen U, G används på delkursen. För att erhålla betyget G krävs godkända redovisningar samt närvaro på obligatoriska moment.
För att få G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att få VG på hela kursen krävs VG på delkurs 1 och 2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete samt tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar,
2. tillämpa olika typer av provtagning med kännedom om gällande provtagnings- och säkerhetsföreskrifter samt genomföra och värdera enkla analyser av proven, och
3. göra riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhets- och provtagningsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska och biologiska ämnen.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för olika kvalitetssystem och dess tillämpningar i det laborativa arbetet,
2. förklara principen för och tillämpa optiska, elektriska och spektrofotometriska metoder, och
3. förklara centrifugering samt beskriva och använda olika centrifugeringstekniker och centrifuger.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna redogöra för biomedicinska analytikerns roll samt för etiska grundprinciper inom området.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar, laborationer, fältstudier, mentorsgrupper där biomedicinska analytikers yrkesroll diskuteras samt självstudier och eget arbete i form av presentation av resultat, rapportskrivning och datorbaserad informationssökning. Närvaro är obligatorisk på redovisningar, fältstudier, laborationer och mentorsgrupper i professionsutveckling. Nätbaserade moment kan förekomma.
Bedömningsformer
Examinationen genomförs som individuell skriftlig tentamen, laborativ individuell tentamen samt skriftlig resultatredovisning. Samtliga laborationer skall vara godkända.
Lärandemål 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen, genom laborativ tentamen samt genom skriftlig resultatredovisning.
Lärandemål 2 examineras genom laborationer.
Lärandemål 3 examineras genom riskbedömningar som lämnas i samband med laborationer.
Delkurs 2 - Examinationen genomförs som skriftlig individuell tentamen, praktiskt prov av venprovtagning, laborationsrapporter, muntliga och skriftliga gruppdiskussioner. Samtliga laborationer skall vara godkända.
Delkurs 3 – Examineras som portfolioexamination. Deltagande i fältstudier och mentorsgrupper är obligatoriskt.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 6 hp
Ehinger M, (2008) Repetitionskurs i Kemi. Lund, Studentlitteratur 321 s.
Sutton R, Rockett BW, Swindells PG, (2008) Chemistry for the Life Sciences. London, England, CRC Press Inc (upplaga 2) 266 s.
Trost J, Torres S, (2011) Studieteknik. Lund, Studentlitteratur (upplaga 2). Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys (ca 12 s).
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 50 s).
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Wilson K, Walker J, (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. New York, USA, Cambridge University Press (7th edition) 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 30 s).
3. Professionsutveckling, 2 hp
Kompendium och artiklar tillkommer (ca 15 s).
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.