Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
The Study of Swedish as L2 and Education: Further Studies
Kurskod
AS222C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-01
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS221C Svenska som andraspråk och lärande: Andraspråkselevers möte med ett ämnesspecifikt språk (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna genom ett fördjupningsarbete ska tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskapsutvecklande processer.
Innehåll
Med utgångspunkt i en frågeställning med relevans för den framtida yrkesutövningen genomför studenten ett fördjupningsarbete inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Stöd för arbetet ges i form av föreläsningar och handledning. Fördjupningsarbetet framställs i en utredande text och presenteras och granskas i ett seminarium.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- planera och genomföra ett fördjupningsarbete och härvid tillämpa de principer som ligger till grund för systematisk kunskapsutveckling i form av forskning och utvecklingsarbete
- identifiera och formulera en problemställning med relevans för den framtida yrkesutövningen
- välja och motivera ett utifrån det valda problemområdet lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt samt tillämpa gällande forskningsetiska regler
- i enlighet med principer för forsknings- och utvecklingsarbete analysera, tolka, värdera och dra relevanta slutsatser av insamlat material
- hantera formen för uppsatsskrivande
- i ett seminarium dels presentera och försvara sitt arbete, dels gå in i rollen som opponent på ett annat arbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde. Arbete av undersökande karaktär har stort utrymme i kursen, och stöd för detta arbete ges i form av föreläsningar och handledning. I övrigt sker en stor del av arbetet i form av seminarier, självstudier och arbete i kollaborativa grupper.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Examinationen består i att studenten, individuellt eller i parvis samarbete, genomför ett fördjupningsarbete som framställs i form av en utredande text. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete. Om fördjupningsarbete skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman, Jarl (2008), Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (223 s)
Bryman, Alan (2005), Social Research Methods Oxford: Oxford University Press (592 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s) http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/HS%5B1%5D.pdf
Litteratur av relevans för det egna fördjupningsarbetet väljs i samråd med handledaren och ställs upp i fördjupningsarbetets litteraturlista.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.