Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Karriär, språk och arbete
Engelsk benämning
Career, Language and Work
Kurskod
AK506S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-04-26
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Behörighet enligt förordningen SFS 2008:1101
Utländsk akademisk examen motsvarande minst 3 års heltidsstudier.
Behörig i svenska är den som uppvisar grundläggande behörighet i svenska eller motsvarande kunskaper och färdigheter.
Inga krav på behörighet i engelska då inga kursmoment innehåller litteratur eller inslag på engelska.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Kompletterande utbildning för utländska akademiker, högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning.
Syfte
.
Innehåll
Se under delkurser.
Delkurser
Karriärlärande och anställningsbarhet, 15 hp
Delkursens innehåll
Delkursen består av fyra moment.
- Individuell arbetsmarknad och professionell rörlighet behandlar strategier för omvärldsbevakning och utvecklingen av ett professionellt nätverk.
- Kompetensanalys innebär att studenten tränar sin förmåga att identifiera och beskriva sina kompetenser i relation till sin individuella arbetsmarknad.
- Kommunicera genom ansökningshandlingar och intervju utvecklar studentens förmåga att anpassa sin kommunikation efter de förutsättningar som ges på den individuella arbetsmarknaden.
- Anställningsbarhet på den svenska arbetsmarknaden består av tematiserade föreläsningar med olika perspektiv på anställningsbarhet för akademiker på den svenska arbetsmarknaden.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- använda metoder för omvärldsanalys och professionellt nätverkande för att informera sig om och definiera sin individuella arbetsmarknad och professionella rörlighet på denna
- genomföra en egen kompetensanalys och värdera vilka kompetenser som är efterfrågade och överförbara till den individuella arbetsmarknaden
- skriva ett professionellt CV och personligt brev samt anpassa och förändra dessa handlingar efter en mottagares uttalade kompetensbehov
- kommunicera sin kompetens muntligt i en intervjusituation
- reflektera över grundläggande förutsättningar såsom hållbarhet och jämställdhet samt organisations- och arbetsformer med relevans för akademikers anställningsbarhet på den svenska arbetsmarknaden
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier/gruppdiskussioner, workshoppar, kamratgranskning samt självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Muntlig redovisning (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig dokumentation (Written Documentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Muntlig fingerad anställningsintervju (Oral Mock Job Interview), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
Prov 4: Paper (Written Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Svenska för akademiska studier och yrkesliv, 15 hp
Delkursens innehåll
Delkursen består av två delar.
- Akademiskt skrivande för utländska akademiker, behandlar olika generella kännetecken på vetenskapliga texter, till exempel sådant som handlar om struktur, stil och referenser. Olika kännetecken presenteras och diskuteras, varefter studenten applicerar dessa i sina egna texter. Ett viktigt fokus i kursen är att arbeta med skrivandet utifrån ett processorienterat perspektiv.
- Svenska för utländska akademiker, syftar till att studenterna ska öka sin språkliga medvetenhet och med större säkerhet kunna använda och förstå kommunikation i olika genrer. Innehållet består av olika moment som behandlar språkets struktur och funktion, språkriktighet, svenskt uttal, texttyper samt färdighetsträning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över det egna skrivandet för att komma fram till hur detta kan vidareutvecklas
- framställa akademiskt inriktade texter vad gäller struktur, språk och stil
- beskriva grunderna i det svenska språkets uppbyggnad
- reflektera över språkriktighet i förhållande till genre
- genomföra mottagaranpassade muntliga presentationer
Delkursens arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, handledning, självstudier, kamratrespons, processkrivning, intervju, grupparbete, muntlig presentation.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Portfolio (Portfolio), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Take Home Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig redovisning (Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
Prov 4: Skriftlig rapport (Written Report), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Karriärlärande och anställningsbarhet, 15 hp
Carlsson, Torild (2018). Äntligen måndag: Arbetsmarknad för alla. Stockholm: Bokförlaget Langenskiöld. (272 sidor)
Sparrhoff, Gun & Fejes, Andreas (red. (2016).Anställningsbarhet: perspektiv från utbildning och arbetsliv. Lund: Studentlitteratur. (237 sidor)
Det tillkommer kompletterande material, dels material som delas ut i samband med undervisningen (max 100 sidor), dels material/litteratur som väljs individuellt av studenten i samråd med läraren (max 150 sidor)
Svenska för akademiska studier och yrkesliv, 15 hp
Ask, Sofia (2011). Hållbara texter. Stockholm: Liber. (96 sidor)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021).Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (356 sidor)
Garlén, Claes & Sundberg, Gunlög (2016). Handbok i svenska som andraspråk. Stockholm: NE Nationalencyklopedin. (480 sidor)
Kompletterande material tillkommer, max 200 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på hela kursens poängomfattning.