Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar till att fördjupa de kunskaper och färdigheter som studenterna förvärvar under terminens övriga och parallellt löpande kurser genom att de sätts in i ett annat, mer praktiskt orienterat, sammanhang.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter om gestaltning som metod, analys och presentationsform.
Kursen syftar också till att fördjupa studentens reflektioner om den egna lärandeprocessen i ett gruppbaserat och projektorienterat arbetssätt.
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, workshops samt grupparbete under viss handledning
Ett gestaltande koncept som genomförs och presenteras i grupp motsvarande 5hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G.
En enskild reflekterande text motsvarande 2,5hp kring lärandeprocessen i gruppens arbete, vilken examinerar lärandemål 3. Denna bedöms U/G/VG.
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.