Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om kritiska perspektiv på olika former av medietexter (här förstått utifrån ett utvidgat textbegrepp) samt hur de gestaltas.
Som del av detta övergripande mål syftar kursen till att utveckla förståelsen för centrala teoretiska begrepp som representation, hegemoni, ideologi, diskurs och intersektionalitet.
Metodologiskt syftar kursen vidare till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom textanalys.
Kursen syftar med dessa mål tillsammans till att studenten ska utveckla sin förståelse och reflektion kring mediernas roll i samhället med betoning på hur samhällets normer konstrueras, bevaras och utmanas genom olika former av medietexter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för centrala kritiska perspektiv i anslutning till ett utvidgat textbegrepp.
- Diskutera medietexters innehåll och gestaltning utifrån centrala teoretiska begrepp.
- Redogöra för och tillämpa textanalytisk metod i egen analys av en eller flera medietexter.
- Skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över medietexters innehåll i förhållande till maktförhållanden och sociala normer i samhället.
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, enskild läsning av kurslitteratur samt arbete under viss handledning, både enskilt och i grupp.
En individuell salstentamen, eller likartad form av skriftlig tentamen, motsvarande 2,5 hp kring kursens centrala begrepp, vilket examinerar lärandemål 1, 2 och 4. Denna bedöms U/G/VG.
En individuell hemtentamen motsvarande 5hp i form av en textanalys på en eller flera själv utvalda medietexter, vilken examinerar lärandemål 3 och 4. Denna bedöms U/G/VG.
- Bengtsson, S., Bolin, G., Forsman, M., Johansson, S., Jakobsson, P. & Ståhlberg, P. (2017).Medielandskapet & Mediekultur – en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap.Stockholm: Liber.
- Berglez, P. & Olausson, U. (2009). Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2018) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
- Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red.) (2019). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur
- Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean (red.) (2013). Representation. 2. ed. London: SAGE
- Lindgren, Simon (2009). Populärkultur: teorier, metoder och analyser. 2., [rev.] uppl. Stockholm: Liber
- Lykke, Nina (2003) ”Intersektionalitet – Ett användbart begrepp för genusforskningen”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, vol. 1, p. 47-57
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.