Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
Utbildningen erbjuds i samarbete mellan Roskilde Universitet, UiT – Norges arktiska universitet och Malmö universitet. Kursernas placering ges av innehållsförteckning nedan.
Masterprogrammet i Nordisk urban planering erbjuder svenska, norska och danska, samt andra internationella studenter en forskningsbaserad internationell tvärvetenskaplig masterexamen i samhällsplanering med ett globalt perspektiv, som syftar till anställning i offentlig och särskilt privat sektor, likväl som forskarutbildning.
Syftet med programmet är att skapa en helhetssyn över planeringsprocesserna genom teoretiska insikter samt kunskap från konkret planeringspraxis. Detta åstadkoms genom användning av konkreta planeringsärenden samt externa aktörer med konkret erfarenhet av planeringsprocesser, i undervisningen. Huvudfokus är således att studenterna får kunskap om de många olika dimensionerna i planeringsprocessen och kan fungera som brobyggare mellan de många yrken som är involverade i dessa processer.
Programmet ger studenterna kunskap och förståelse, färdigheter och kompetenser inom internationell stadsutveckling och stadsplanering. Internationell stadsutveckling och stadsplanering är idag fält i ständig utveckling och det finns ett stort behov av lösningar i internationell skala för de många utmaningarna med städer och urbanisering. Utifrån den breda forskningskompetensen vid de tre universiteten ger programmet en gedigen forskningsbaserad förankring i hur varierande perspektiv på stadsplanering och olika planläggningstraditioner i de nordiska välfärdsstaterna skapar ramar och förutsättningar för planering. Programmet ger därmed studenterna en solid grund för att arbeta holistiskt med stadsutvecklings- och stadsplaneringsprojekt på lokal, regional och internationell skala.
Studenter ska förvärva kunskaper, färdigheter och förmågor som gör det möjligt för dem att delta i praktisk planering och erbjuda lösningar på urbana utmaningar på lokal, regional och global nivå. Utbildningen kvalificerar studenterna att genomföra rådgivning och planeringsuppgifter världen över med fokus på förnyelse, utveckling och hållbarhet. Studenterna kommer att vara väl utrustade för att utforska, utveckla och implementera planeringsprocesser och strategier utifrån deras kunskap om stadsplanering förvaltningsstrategier, vardagsliv och politiska, ekonomiska och sociala utmaningar och förutsättningar.
Studenterna kommer att delta i utvecklandet av strategier och metoder för effektiv medverkan av sociala aktörer och medborgare i analysen och utarbetandet av holistiska planeringsstrategier och utveckla färdigheter i projektledning. Det övergripande målet är att studenter kan ingå i arbetet med att föreslå lösningar på hur man kan utveckla städer och tätorter i framtiden och på grundval av detta kan förbättra strategier och projekt, vare sig det gäller privata företag eller andra intressenter.
Studenterna kommer på en tvärvetenskaplig basis, kunna tillämpa kunskap för analys och design av planeringsstrategier i ett antal planeringsrelaterade områden, såsom urban, regional och (välfärdsstat) planering, stadsförnyelse, lokalt samhällsarbete och utformning av olika förvaltningstyper. Studenterna kommer att få en djup förståelse för marknaden och ekonomiska förutsättningar relaterade till planering samt hållbar lönsamhet i stadsförnyelseprojekt.
Genom sin utbildning i internationell stadsutveckling och planering som beskrivs nedan förbereder programmet studenterna för att arbeta i kopplingen mellan projektutvecklare, rådgivare och projektledare inom stadsplanering. Programmet är inriktat på sysselsättning inom den offentliga och särskilt den privata sektorn, i företag som arbetar med alla typer av stads- och regionala utvecklingsuppgifter på lokal, regional, nationell och internationell skala.
Innehåll termin 1 (Roskilde universitet)
- Urbana studier (Critical Urban Studies) 5 hp
- Beboliga städer (Liveable Cities) 5 hp
- Ingångar till stadsplanering (Approaches to Urban Planning) 5 hp
- Projekt: Stadsplanering i välfärdssammanhang (Project: Urban Planning in a Welfare Context) 15 hp
Innehåll termin 2 (Ges i två alternativ, valbar (ett av alternativen väljs))
Alternativ 1 (Roskilde universitet):
- Stad, kultur och politik – kosmopolitisk urbanism (Cities, Culture and Politics – Cosmopolitan Urbanism) 5 hp
- Metoder för samhällsplanering (Methods in Community Planning) 5 hp
- GIS och visualisering (GIS and Visualisation) 5 hp
- Projektarbete: Mobilitet och globaliserade städer (Project Work: Mobilities and Globalizing Cities) 15 hp eller Projektorienterad praktik (Project-Oriented Internship) 15 hp
Alternativ 2 (Malmö universitet):
- US630E Urbana studier: Att tolka staden (Urban Studies: Catching Urbanity) 15 hp https://utbildningsinfo.mau.se/kurs/kursplan/en/f2f37805-2ee7-11ef-b7e1-21eec28040b0/20261
- US640E Urbana studier: Självständigt arbete i urbana studier (Urban Studies: Making Urban Studies) 15 hp https://utbildningsinfo.mau.se/kurs/kursplan/en/1d7e97be-0c4f-11ef-839e-d9737c9940e0/20261
Innehåll termin 3 (Ges i två alternativ, valbar (ett av alternativen väljs))
Alternativ 1 (UiT – Norges arktiska universitet):
- Arktiska städer fältkurs (Arctic Cities Field Course) 20 hp.
- Kultur, politik och planering (Culture, Politics and Planning) 10 hp.
Alternativ 2 Roskilde universitet:
- Urban projekledning, 5 hp
- Etnografi och visualisering för planeringspraktiken, 5 hp
- Projekt: Planering i praktiken, 20 hp eller
- Projekt orienterad praktik, 20 hp eller
- ’Live-case’ projekt och valbar kurs, 20 hp + approved elective course, 5 credits
Innehåll termin 4 (Roskilde universitet, UiT – Norges arktiska universitet eller Malmö universitet, valbar (en av orterna väljs))
- Examensarbete (Master Thesis) 30 hp
- US660E Urbana studier: Examensarbete (Urban Studies: Master’s (Two-Year) Thesis), 30 hp, är den kurs som erbjuds av Malmö universitet. https://utbildningsinfo.mau.se/kurs/kursplan/en/96a7fa72-0c51-11ef-839e-d9737c9940e0/20271
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, - visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lärandemål specifika för att få en masterexamen i urbana studier efter avslutad utbildning i programmet Nordisk stadsplanering
Kunskap och förståelse:
Efter avslutat program ska studenterna kunna:
- Förstå och ha kritisk insikt i hur ekonomiska, politiska, sociala och kulturella processer skapar förutsättningar och ramar för planering och stadsutveckling
- Förstå betydelsen av ekonomiska processer för stadsplanering, inklusive i relation till affärsmodeller, lönsamhet och investeringar
- Visa fördjupad kunskap och förståelse för strategisk planering och stadsplaneringsstrategier på lokal, nationell och global nivå
- Visa gedigna kunskaper och förståelse för interkulturell planering, vardagsliv och kulturell mångfald som grundläggande förutsättningar för globaliserade städer och planeringsutmaningar
- Förstå och kunna tillämpa geografiska informationssystem (GIS), kartläggning och visualisering samt kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
- Visa kunskap och förståelse för medborgarengagemang, nätverksledning och deltagande planeringsprocesser
- Visa avancerad kunskap och förståelse för projektledning, innovation och förhandling i komplexa stadsledningsnätverk
- Visa kunskap och förståelse för nordiska planeringstraditioner och välfärdsplaneringsutmaningar, möjligheter och begränsningar.
Förmåga:
Efter avslutad utbildning ska studenterna ha färdigheter att:
- Genomföra oberoende, avancerade forsknings- eller utvecklingsprojekt i enlighet med gällande forskningsetiska standarder, under ledning
- Använda relevanta teorier och metoder ur ett kritiskt perspektiv samt att omsätta kunskap och förståelse till handling, råd och innovation relaterade till utmaningar inom planering och stadsutveckling i ett internationellt perspektiv
- Reflektera kritiskt över styrkor och svagheter hos relevanta teorier och metoder, och att använda dem för att analysera konkreta urbana frågor i ett lokalt och globalt perspektiv
- Analysera urbana forskningsfrågor ur flera aktörers perspektiv och ur interkulturella perspektiv, och föreslå helhetslösningar och affärsmodeller inom stadsutveckling och planering
- Genomföra ekonomiska, politiska, sociala och interkulturella analyser av urbana forskningsfrågor och sammanföra dem för kollektiv analys. Det inkluderar genom ekonomiska analyser av planerings- och stadsutvecklingsprojekt
- Tydligt kommunicera analyser och slutsatser till olika målgrupper samt föra dialog med relevanta aktörer inom stadsplanering och stadsutveckling
- Självständigt och kreativt identifiera, formulera och analysera staden som ett rumsligt fält och mot denna bakgrund föreslå handlingsstrategier
- Samarbeta och hantera definierade projekt som handlar om stadsfrågor och stadsförnyelse.
Färdighet
Efter avslutad utbildning ska studenterna ha kompetens att:
- Samarbeta kring nya idéer och lösningar på komplexa urbana frågor
- Engagera sig i förhandlingsorienterade stadsutvecklingsnätverk och processer, och samordna och implementera stadsutvecklings- och planeringsstrategier baserade på en holistisk förståelse av urbana utmaningar
- Leda och genomföra stadsutvecklingsprojekt och ingå avtal med nyckelaktörer
- Engagera sig i tvärvetenskapligt projektsamarbete och vara en brobyggare mellan olika professioner inom stadsplanering och stadsutveckling, bland annat genom att kunna kombinera design, teknisk, ekonomisk och bredare samhällsvetenskaplig kunskap
- Översätta, i praktiken, affärsmässiga, tekniska och metodiska färdigheter till innovativa och alternativa lösningar på stadsutvecklings- och planeringsproblem
- Navigera i globala stadsutvecklingsnätverk baserade på interkulturell förståelse och kompetens
- Identifiera, förstå och involvera relevanta aktörer i internationella stadsutvecklingsprojekt.
För masterexamen från Malmö universitet krävs fullgjord utbildning enligt innehållsförteckning ovan. Efter fullgjord utbildning erhålls Mastersexamen med huvudområde urbana studier (Degree of Master of Science (120 Credits) with a Major in Urban Studies)
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.