Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om psykologiska faktorer och processer som påverkar individen i idrottsutövandet och hur dessa kan tillämpas. Detta innefattar kunskaper kring grupprocesser, motivation och kommunikation. Kursen syftar vidare till att studenterna ska kunna implementera sina kunskaper i en idrottsmiljö, särskilt genom förståelse för ledarskap och tillämpad prestationspsykologi.
Innehåll
Delkurs 1 Gruppdynamik inom idrotten - 7,5 hp.
Idrottspsykologi är en naturlig del av idrotten, här introduceras ämnet på ett övergripande sätt. Delkursen utgår från gruppen och laget i ett psykologiskt perspektiv. Gruppsykologi och gruppsykologiska övningar genomförs och diskuteras. Kommunikation är en central aspekt i grupper och av stor betydelse för gruppens arbete och utveckling, varvid kommunikation som redskap och hur det kan användas belyses. Motionsidrotten åskådliggörs även ur ett psykologiskt perspektiv. I delkursen introduceras även prestationspsykologi i idrotten och dess mentala förutsättningar.
Delkurs 2 Idrottspsykologi på individplanet - 7,5 hp
Delkursen behandlar idrottspsykologin på individplanet. Inom området stress och anspänning behandlas vad stress och anspänning är och hur detta kan hanteras. Vidare diskuteras och analyseras motivation i idrott, vad som styr den och hur den influerar aktiva inom idrotten. Inom barn- och ungdomsidrottens betonas och analyseras socialisering och psykologiska betingelser för att utveckla barns psykologiska förmåga genom idrotten.
Delkurs 1
Efter avslutad delkurs kurs ska studenten kunna
- reflektera kring grupprocesser och gruppsykologi inom idrotten
- redogöra för relevanta begrepp i motivationspsykologi inom idrotten
- förklara relevanta teoretiska begrepp inom motionspsykologi
- redogöra för olika kommunikativa aspekter som redskap i idrotten
Delkurs 2
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara olika ledarskapsstrategier inom idrotten
- klargöra begreppen anspänning och stress inom idrotten
- redogöra för prestationspsykologiska strategier kopplat till idrotten
Föreläsningar, arbete i grupp och seminarier, praktisk tillämpning.
För distanskursen gäller dessutom följande: Kursen innehåller varierande arbetsformer. Större delen av utbildningen sker genom nätbaserad distansundervisning. Vissa föreläsningar distribueras över nätet i form av rörlig bild och ljud. Den nätbaserade utbildningsformen kräver att studenterna har tillgång till dator med bredband med minst 0,5 Mbits hastighet.
Delkurs 1 - 7,5 hp
Examination sker i grupp genom muntlig samt skriftlig dokumentation i form av ett motionsprogram. Under delkursen examineras studenterna även via en individuell skriftlig uppgift i form av en hemtentamen. Samtliga examinationer sker med utgångspunkt i och koppling till den obligatoriska litteraturen. (lärandemål 1-4)
God språkbehandling och goda presentationsformer krävs. För betyget VG krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera.
Delkurs 2 - 7,5 hp
Examination sker i grupp genom muntlig samt skriftlig dokumentation i form av ett fältarbete. Under delkursen examineras studenterna även via en individuell skriftlig uppgift i form av en hemtentamen. Samtliga examinationer sker med utgångspunkt i och koppling till den obligatoriska litteraturen.(lärandemål 1-3)
God språkbehandling och goda presentationsformer krävs. För betyget VG krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Faskunger, Johan, & Nylund, Kamilla (2014) Motivation för motion – hälsovägledning för fysisk aktivitet. SISU Idrottsböcker, (158 s.)
Henriksen, Kristoffer., Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge (252s.).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel. (2023) Foundations of Sport and Exercise Psychology. 8th Ed, Human Kinetics Publishers (737 s.)
Valfri litteratur:
Valfri litteratur motsvarande 150s väljs i samråd med undervisande lärare.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Perspektiven genus, miljö samt migration och etnicitet behandlas i samband med att studenterna i kursen identifierar och problematiserar relationer mellan idrottens olika aktörer i och i förhållande till olika typer av miljöer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.