Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap
Kursen består av två huvuddelar:
- Teorier om information och interaktion
- Metoder för design
Kursen inkluderar:
- Teorier och metoder för interaktionsdesign
- Teorier och metoder för informationsarkitektur
- Användarcentrerad designprocess
- Människors uppfattning och kognition
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa kännedom om interaktionsdesign för informationsarkitekturens roll i utformning av informationssystem
- visa kännedom om användarcentrerad designprocess och om hur kognitiva förhållanden påverkar designbeslut vid utveckling av informationssystem
- kunna identifiera möjligheterna med informationssystem och digitala artefakter, både genom att visa fördelar, nackdelar och skapa upplevelser
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och analysera användarbehov som grund för att utveckla informationssystem
- använda lämpliga tekniker för att kommunicera designkoncept vid olika steg i designprocessen. Exempel på tekniker är fysiska prototyper och bildscenarier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- välja och motivera metoder för insamling och strukturering av information för informationssystem
Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, laborationer samt ett grupprojekt.
Kursen bedöms genom muntliga och skriftliga rapporter (5 hp, UG), samt projektarbete (2.5 hp, UG).
För betyget Godkänd krävs att samtliga uppgifter och projektarbetet genomförts och minst fått värderingen Godkänd.
- Boyl, Brian LM. (2019). Interaction for Designers: How to Make Things People Love. London: Routledge
- Johnson, Jeff (2014). Designing with the Mind in Mind. 2nd ed. New York: Morgan Kaufmann
- Rosenfeld, Louis, Morville, Peter & Arango, Jorge (2015). Information architecture: for the Web and beyond. 4. ed. Sebastopol: O'Reilly
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.