Benämning
Systemutvecklare
Engelsk benämning
Systems Developer
Inrättandedatum
2011-09-07
Fastställandedatum
2012-08-28
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Engelska B, Matematik B
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6B/A6b.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Utbildningen vilar på pedagogiska hörnstenar: ett projektdrivet lärande och en reflekterande praktik. Utgångspunkten är en aktivitetsbaserad pedagogik formulerad i Malmö högskolas visionsdokument (Där mångfald gör skillnad, 2006-2015):
Vi har utvecklat en pedagogik som leder till det övergripande lärandemålet om gränsöverskridande handlingskompetens och som på ett aktivt sätt förbereder våra studerande för att själv skapa och forma sin försörjning efter avslutade studier i en värld som är mer öppen än någonsin tidigare och där det inte längre alltid kommer att finnas färdiga yrken eller arbeten som väntar.
Det förra innebär att projektarbete, som arbetsform och studieform, genomsyrar hela utbildningen. Det senare innebär att tid för självvärdering av både fram- och motgångar används för att ur praktiken skapa värdefull beredskap för framtiden. Ett reflekterat lärande skapar handlingsberedskap för den kommande professionen.
Det finns ett stort inslag av både studentinitierat såväl som näringslivsanknutet arbete inom programmet. Intressanta och lärorika projekt initieras av företag i omnejden och genomförs tillsammans med studenter i programmet. En förutsättning för framgång i projekten är ett aktivt deltagande – lärande – från båda parter.
Samtidigt med projektarbeten sker undervisning genom föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer och handledning. De olika formerna specificeras, tillsammans med obligatoriska moment och krav för examination, i respektive kursplan.
Undervisningen planeras och genomförs för att utveckla studentens förmåga att arbeta både självständigt och som medlem i ett projekt. Den lärarledda undervisningen avser primärt att stödja studentens självstudier och huvudvikten i denna läggs vid helhet, förståelse, överblick och sammanhang. Detta avspeglas i examinationen.
Att reflektera över sina fram- och motgångar innebär också att man som student ska uppleva en progression i utbildningen. Här följer några riktlinjer för en sådan progression:
- utveckling av en större insikt om hur komplexitet kan förstås inom området
- utveckling av förmågan till abstraktion och möjligheten att med metoder förenkla komplexitet
- utveckling av förmågan att betrakta system från enklare till mer avancerade, komplexa och operativa informationssystem
- utveckling favsystem utifrån flera olika paradigmer
- utveckling av förmågor som lyhördhet och kvalitetstänkande genom successivt allt mer komplicerade projekt
Innehåll
Termin 1, hösten 2013
DA153A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
DA183A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA184A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA195A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 2, våren 2014
DA157A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA254A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
DA270A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
Huvudområde: Datavetenskap
DA188A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Termin 3, hösten 2014
DA127A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA252A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA329A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA330A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Termin 4, våren 2015
DA331A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA197A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA253A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
DA271A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
Termin 5, hösten 2015
DA272A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA199B, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA172A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA345A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA365A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA366A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA367A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
DA401A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA405A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA275A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA238A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
Huvudområde: Affärssystem
DA170A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA274A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
Termin 6, våren 2016
DA230A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Huvudområde: Data- och informationsvetenskap
DA198A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Kommentar
Kommentar:
Under termin 5 ska studenten läsa 30 hp valbara kurser.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom systemutveckling och datavetenskap
- visa kunskap om systemutvecklings vetenskapliga grund med fördjupning inom programmering samt kännedom om aktuella forskningsfrågor
- visa kunskap om aktuella metoder för utveckling av datorprogram, informationssystem och digitala tjänster
- visa kunskap om användardriven utveckling av digitala informationssystem
- visa kunskap om förutsättningar för utveckling av digitala system och tjänster
- visa förståelse för begreppet användbarhet som mätbar kvalitet i utveckling av kostnadseffektiva lösningar
- visa förståelse för programmering som kärnkompetens för systemutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt och i projektgrupper arbeta inom systemutveckling
- kunna rekommendera en digital systemlösning utifrån behovs- eller kravanalys
- kunna tillämpa vanligt förekommande processer för utveckling av komplexa informationssystem
- kunna använda vanligt förekommande metoder för design av datorprogram och datorbaserade tjänster
- kunna specificera, konfigurera, integrera och vidareutveckla distribuerade informationssystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att inom systemutveckling göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
- kunna arbeta självständigt och ta ansvar för sitt eget lärande samt ha erhållit en grund för vidare studier på avancerad nivå
Examen
Kandidatexamen
Kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning systemutveckling, 180hp
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.