Enligt högskolelagen 1:8-9
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
• förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
• förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
• beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
• söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
• följa kunskapsutvecklingen, och
• utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Enligt högskoleförordningen, bilaga 2, Kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
• visa kunskap och förståelse inom Byggd miljö, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
• visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
• visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
• visa förmåga att inom Byggd miljö göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
• visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokala mål för utbildningen
För kandidatexamen skall studenten
• visa insikt i förutsättningarna för socialt och miljömässigt hållbara arkitektur- och stadsutvecklingsprocesser,
• kritiskt kunna reflektera över arkitekturens och den byggda miljöns utmaningar avseende jämställdhet och inkludering i samhället i samspel med klimatförändringar och andra miljöutmaningar.