Mål för kompletteringsutbildningen
Det övergripande målet med kompletteringsutbildningen är att studenten ska erhålla sådana kunskaper som krävs för att kunna arbeta inom socialt arbete. Målen nedan är formulerade i relation till Mål för kandidatexamen, Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 070101.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Lokalt mål för kompletteringsutbildningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kompletteringsutbildning skall studenten kunna:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta juridiska aspekter.
Pedagogisk grundsyn
Kompletteringsutbildningen vilar på flervetenskaplig grund. Utbildningen syftar till en integration mellan studentens förkunskaper, aktuella kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. De teoretiska studierna utgör en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska moment och studenternas tidigare erfarenheter är en viktig grund för de teoretiska studierna. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av kunskap och självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för sin egen kunskapsbildning. Undervisningsformerna syftar slutligen till att främja utvecklingen av självkännedom, empatisk förmåga och ett förhållningssätt som vilar på grundläggande etiska värderingar i det sociala arbetet.
Personlig professionell utveckling (PPU)
Kompletteringsprogrammet förbereder studenten för att kunna arbeta med människor i utsatta livssituationer. Detta arbete kräver en kombination av teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personlig mognad. Grunden för den professionella kompetensen läggs under utbildningen, som bygger på studentens tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet. Den innehåller därför såväl teoretiska moment som moment som fokuserar studentens personliga professionella utveckling. Under terminerna 1,3 och 4 tränas den professionella utvecklingen i s.k. PPU-grupper.
6. Examen
Kompletteringsutbildningen ger en allmän kompetens för att kunna arbeta inom socialt arbete och studenten erhåller ett intyg efter genomförd och godkänd kompletteringsutbildning.