Mål för utbildning på avancerad nivå
Högskolelagen (1992:1434) 1 kap 9 §
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för masterexamen
Högskoleförordningen (1993:100) Bilaga 2
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokal profil
Masterprogrammet i socialt arbete arbetar utifrån en lokal profil. Malmö är en stad i dynamisk förändring där det samtidigt utvecklas olika former av social utsatthet samt ett arbete för att motverka detta. Det finns omfattande skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i befolkningen och mellan olika delar av staden, skillnader som kan studeras ur ett lokalt, nationellt och globalt perspektiv. Sociala fenomen och processer som globalisering, individualisering, urbanisering och internationell migration ställer socialt arbete som vetenskap och profession inför stora utmaningar. Undervisningen i masterprogrammet i socialt arbete har nära koppling till aktuell nationell och internationell forskning om hur social utsatthet i globala, nationella och lokala perspektiv kan förstås och hur dessa kan relateras till frågor om mänskliga rättigheter och social jämlikhet. Undervisningen syftar till att belysa de processer som gör att vissa människor och grupper hamnar i prekära livssituationer som kan innebära att deras framtidsutsikter, deras möjligheter att få en trygg livssituation, och deras hälsa hotas. Genom att integrera forskning och praktik i undervisningen får studenterna möjlighet att utveckla ett kritiskt perspektiv på och fördjupad förståelse av den utsatthet och de möjligheter för socialt arbete som finns i det lokala samhället. Pedagogisk grundsyn Utbildningen eftersträvar att integrera teoretiska och tillämpade/praktiska moment. De teoretiska studierna har som mål att studenterna utvecklar både en förståelseram och analytiska redskap för tillämpningar inom det sociala arbetets verksamhetsfält. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsutveckling.
Pedagogisk grundsyn
Utbildningen eftersträvar att integrera teoretiska och tillämpade/praktiska moment. De teoretiska studierna har som mål att studenterna utvecklar både en förståelseram och analytiska redskap för tillämpningar inom det sociala arbetets verksamhetsfält. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsutveckling.