Mål för utbildning på avancerad nivå
Högskolelagen 1 kap 9 §
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för masterexamen i sexologi
Högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen i huvudområde sexologi ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokal profil
Mastersprogrammet i sexologi ges vid Fakulteten för hälsa och samhälle.
Den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper och förståelse för sexualitet utifrån ett individuellt- och sociokulturellt perspektiv, samt öka sin förståelse för sexologi, såväl teoretiskt som inom det praktiska verksamhetsområdet. Vidare ska den studerande visa kunskap om metoder för information, upplysning och undervisning om sexualitet, samt förståelse för förändrings- och behandlingsarbete inom det sexologiska verksamhetsområdet. Studierna ska leda till kunskap såväl som förståelse för teorier, modeller och ideologier som beskriver och förklarar sexuell hälsa och sexuella problem i samhället.
Under utbildningen ska den studerande utveckla förmåga att tillämpa kunskaper om sexualitetens biologiska, psykologiska, sociala och samhälleliga aspekter, samt kunna analysera, bedöma och hantera komplexa orsakssamband för sexuell och reproduktiv hälsa och sexuellt problem. Förmåga att självständigt analysera sexologiska problem samt formulera problembeskrivning för vidare behandling eller hänvisning. Den studerande ska dessutom kunna kritiskt granska kulturella och normativa aspekter på sexualitet i samhället, samt visar förtrogenhet med centrala begrepp, etiska teorier och principer, vetenskapliga synsätt och kvalitativa och kvantitativa metoder relevanta för det sexologiska området.
Efter studierna ska den studerande kunna genomföra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, samt visa en medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom sexologi. Den studerande ska kunna värdera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling i sexologi.
Pedagogisk grundsyn
Utbildningen eftersträvar att integrera teoretiska och tillämpade/praktiska moment. De teoretiska studierna har som mål att studenterna utvecklar både en förståelseram och analytiska redskap för tillämpning inom området för sexologi. Vissa delar av programmet har karaktär av mer klinisk sexologi, men största delen av programmets kurser innehåller perspektiv som är applicerbara inom kliniskt arbete.
Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsutveckling.
Internationalisering
Mastersprogrammet betraktar internationalisering som en del i det pedagogiska arbetet för kunskapsutveckling genom internationell forskning, i syfte att främja ett globalt perspektiv inom huvudområdet sexologi.