Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning. Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Utdrag ur Högskolelagen 2006:173).
Lärandemål för magisterexamen
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa goda kunskaper om olika typer av historiska tolkningar och de vetenskapliga sammanhang ur vilka dessa har utvecklats
• visa gedigen och aktuell kunskap om utvecklings- och förändringsprocesser på mikro-, meso- och makronivå med tyngdpunkt på perioden efter 1750 samt fördjupad kunskap inom något valt område
• visa förståelse om och kunna problematisera sambanden mellan då, nu och framtid;
• visa kunskap och förståelse om samband mellan social och kulturell förändring, ekologiska förutsättningar och resurshushållning
• visa förståelse och kunskaper om miljöhistorisk teoribildning och om teorier kring klass, genus, etnicitet och generation samt sambanden däremellan
• visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och olika källor med relevans för historiska studier, och
• visa kännedom om hur arbetet inom en kulturarvsinstitution bedrivs.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa förmåga att göra komparationer såväl i tid som i rum samt kritiskt analysera komplexa samband mellan förändringsprocesser på olika nivåer
• visa förmåga att självständigt och kreativt formulera ett vetenskapligt problem samt att planera och genomföra en teoretiskt och metodologiskt adekvat empirisk undersökning inom givna tidsramar
• visa förmåga att skriftligt och muntligt kommunicera egna vetenskapligt grundade historiska kunskaper på både ett vetenskapligt och ett mera populärt sätt, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt planera, strukturera och genomföra utredningsuppgifter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa insikt om vikten av historisk analys för att förstå samtiden och utvecklingsriktningar framåt i tiden och om hur historia och annan vetenskap kan brukas med speciella syften
• visa ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information
• visa insikt om alla slags frågor kan betraktas ur olika perspektiv och kunna betrakta företeelser utifrån olika synvinklar
• visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa förmåga att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling.
Lärandemål för masterexamen
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa förståelse och gedigna kunskaper om olika typer av historiska tolkningar och de vetenskapliga sammanhang ur vilka dessa har utvecklats
• visa gedigen och aktuell kunskap om utvecklings- och förändringsprocesser på mikro-, meso- och makronivå med tyngdpunkt på perioden efter 1750 samt väsentligt fördjupad kunskap inom något valt område
• visa insikter om och kunna problematisera komplicerade samband mellan då, nu och framtid
• visa kunskap och förståelse om samband mellan social och kulturell förändring, ekologiska förutsättningar och resurshushållning
• visa djupa insikter i miljöhistorisk teoribildning och i teorier kring klass, genus, etnicitet och generation samt sambanden däremellan
• visa fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och olika källor med relevans för historiska studier, och
• visa kännedom om hur arbetet inom en kulturarvsinstitution bedrivs.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa förmåga att göra avancerade komparationer såväl i tid som i rum samt kritiskt analysera komplexa samband mellan förändringsprocesser på olika nivåer
• visa förmåga att självständigt och kreativt formulera ett vetenskapligt adekvat problem samt planera och genomföra en teoretiskt och metodologiskt kvalificerad empirisk undersökning inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
• visa förmåga att genomföra kvalitativa intervjustudier
• visa förmåga att skriftlig och muntligt kommunicera vetenskapligt grundad historisk kunskap på både ett vetenskapligt och ett mera populärt sätt i såväl nationella som internationella sammanhang, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt planera, strukturera och genomföra avancerade utredningsuppgifter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning skall studenten
• visa insikt om vikten av historisk analys för att förstå samtiden och utvecklingsriktningar framåt i tiden och om hur historia och annan vetenskap kan brukas med speciella syften;
• visa ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information;
• visa insikt om att alla slags frågor kan betraktas ur olika perspektiv och kunna betrakta företeelser utifrån olika synvinklar;
• visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
• visa förmåga att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling.