Benämning
Datateknik och Mobil IT: Högskoleingenjörsutbildning
Engelsk benämning
Bachelor of Science in Engineering in Computer Science
Inrättandedatum
2011-09-07
Fastställandedatum
2016-02-29
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
I utbildningen betonas förståelsen för helheten av distribuerade, mobila system - från utveckling av inbyggda mikroprocessorsystem, datorteknik och programmering, till programmeringen av mobila enheter och kombinationen av alla delar inom Internet och mobila nätverk. Stor vikt läggs på praktiska tillämpningar och möjligheter av sådana system i integrerande projektkurser.
Första året lär sig studenterna datateknikens grunder med elteknik, elektronik, digitalteknik, mikroprocessorprogrammering, datorteknik, Java- och Android-programmering och Internetteknik. Andra året fortsätter med mobila system och lägger fokus på inbyggda system och dessa tillämpningar inom signalbearbetning (med ljud och bild), filterteknik, och reglerteknik. Kurser i matematik och fysik ger studenten kunskaper och färdigheter att kunna förstå, modellera, simulera och utveckla sådana tillämpningar med hjälp av datorbaserade verktyg på ett ingenjörsmässigt, professionellt sätt.
Det avslutande läsåret omfattar dels valbara kurser den femte terminen vilka ger möjlighet för studenten att själv välja specialisering och fördjupning på sin utbildning. Studenterna uppmuntras att delta i utbytesprogram med något av våra partneruniversitet. Slutligen avslutar studenten den treåriga grundutbildningen med ett examensarbete. Arbetet görs inom fokusområden i vilka det finns ett nära samarbete med näringslivet. Gruppseminarier, gästföreläsningar och studiebesök utgör en del i examensarbetet.
Ämnesövergripande projekt har en central roll i utbildningen och innebär bland annat att studenter som deltar i kurser i olika program ingår i samma projektgrupper. Projekten innebär att studenterna tränas i att använda ämneskunskaperna i en kontext som svarar mot en förväntad profession.
Utbildningen utgår från ett studentaktivt lärande i olika former där studenten utvecklar sin ämnesmässiga kompetens och sin professionella identitet som ingenjör liksom förmågan till och vana vid att arbeta såväl självständigt som i grupp. Undervisningen planeras så att den ger den studerande förmåga till och vana vid att arbeta såväl självständigt som i grupp. Den lärarledda undervisningen avser primärt att stödja studentens självstudier och huvudvikten i denna läggs vid det som ger förståelse, överblick och sammanhang. Detta avspeglar sig i examinationen, till exempel i form av projektredovisningar och portföljer. De olika kurserna utformas så långt som är möjligt så att de stödjer och drar nytta av varandra. Studentens lärande sker genom projektarbete, föreläsningar, övningar, fallstudier, laborationer, seminarier, handledning, självstudier med mera. Obligatoriska moment anges i respektive kursplan.
Engelskspråkig kurslitteratur används i sådan omfattning att studenten uppnår färdigheter i att använda facklitteratur och facktermer på engelska.
Innehåll
Termin 1, hösten 2016
DA215A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA339A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Datavetenskap
Termin 2, våren 2017
DA216A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA353A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA363A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 3, hösten 2017
MA203A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA124A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA264A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
FY122A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 4, våren 2018
MA205A, 7,5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
DA210A, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Termin 5, hösten 2018
DA217A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA259A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA285A, 15 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA269A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
MA206A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA345A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA378A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA386A, 15 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA390A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA401A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA405A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA358A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA272A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA274A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA278A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
DA252A, 7,5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Datavetenskap
Termin 6, våren 2019
DA269A, 7,5 hp (VALBAR)
Inget huvudområde
DA340A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Kommentar
Kommentar:
Under termin 5 läses valbara kurser om 30 hp.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör inom området Datateknik
- visa kunskap om datateknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa brett kunnande inom datateknik samt relevant kunskap i matematik och naturvetenskap
- visa förståelse för att sammanhang och problem kan ses ur olika ämnesperspektiv
- visa förståelse för att ingenjörskunnande ingår i ett multidisciplinärt sammanhang
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för en ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- visa en fördjupad kunskap och färdighet inom tillämpning av inbyggda mobila system
- aktivt medverka i projektgrupper där olika kompetenser är representerade
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem, och lösningar i dialog med olika målgrupper
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- kunna följa kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet
- kunna söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- kunna utveckla och realisera produkter inom datateknikområdet utifrån uppsatta kravspecifikationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten:
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
- visa förmåga till och insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
- kunna göra självständiga och kritiska bedömningar inom området för utbildningen
- kunna söka, inhämta och värdera relevant information
Examen
Högskoleingenjörsexamen
Högskoleingenjörsexamen i datateknik, 180 hp.
Bachelor of Science in Engineering in Computer Science, 180 credits.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
För behörighet till årskurs 2 ska antalet fullgjorda högskolepoäng vara minst 35 inom programmet. Tillträdeskrav till kurserna DA210A och DA340A framgår av respektive kursplan.