KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad utbildning ska studenten demonstrera kunskap i och förståelse för:
- olika perspektiv inom ämnet interaktionsdesign
- olika perspektiv på visuell kommunikation inom äldre och nyare medier
- vilka brukskvaliteter och vilket socialt handlingsutrymme olika interaktiva designlösningar kan medföra
- designmetoder för att förstå brukskontexter samt för att skapa och utvärdera interaktiva produkter, tjänster, och upplevelser
- grundläggande programmering och skriptspråk för skärmbaserade och fysiska prototyper samt grundläggande orientering om elektronik, sensorer för skapandet av fysiska prototyper
- vetenskapliga perspektiv och metoder relevanta för ämnet samt en orientering om existerande forskningsområden inom ämnet
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad utbildning ska studenten ha färdigheter i och förmågan att:
- designa interaktiva system, artefakter, tjänster och upplevelser för nytta och nöje som bygger på så väl fysiska som grafiska användargränssnitt
- nyttja och anpassa olika designmetoder för att förstå och designa för olika brukskontexter samt för att utvärdera framtagen design
- kunna använda både traditionella och interaktiva mediaformer för designarbete
- kunna uppvisa god förmåga att välja sitt uttrycksmedel från befintliga mediaformer beroende på den specifika designkontexten
- designa interaktiva prototyper på programmerings- och skriptnivå som inkluderar såväl skärmbaserade som fysiska prototyper
- genomföra ett mindre forskningsinriktat designprojekt samt err självständigt designinriktad examensarbete som knyter an till existerande design- och forskningsarbeten.
- kommunicera och diskutera sina designarbeten visuellt, muntligt, och skriftligt inom såväl akademiska som professionella sammanhang.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad utbildning ska studenten ha utvecklat följande värderingsförmågor och förhållningssätt:
- kunna reflektera över hur olika designbeslut kan förväntas samspela med olika värderingar och agendor
- visa på förmåga att välja relevanta metoder samt kritiskt reflektera över och värdera sina val av metoder och koncept
- visa på ett kritiskt förhållningssätt till andras och sitt eget designarbete
- visa förståelse för användarens behov
Perspektivområden
Vid Malmö högskola läggs det särskild vikt vid tre perspektivområden: genus, migration och etnicitet samt miljö. För programmet Interaktionsdesign innebär detta att de tre perspektiven läggs i olika stor omfattning på olika kurser. Perspektivet genus är speciellt framträdande i kurserna Mediadesign 2, Speldesign, och Personal technologies. Migration och etnicitet är speciellt framträdande i kursen Personal technologies. Miljöperspektivet är speciellt framträdande i den valbara kursen Global design perspectives: sustainable design.