Malmö universitet Malmö universitet EN
UTBILDNINGSINFORMATION
  • Sök program och kurser
  • IN ENGLISH
  1. Sök program och kurser
  2. OGTAL
  3. Utbildningsplan hösten 2010
Utbildningsplan hösten 2010
Malmö universitet
Utbildningsplan hösten 2010
Benämning
Tandläkarutbildning
Engelsk benämning
Program in Dentistry
Programkod
OGTAL
Omfattning
300 hp
Inrättandedatum
2001-09-17
Fastställandedatum
2007-05-16
Gällandedatum
2007-07-01
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten

Behörighetskrav
Programmets förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 13: Biologi B, Fysik B, Kemi B och Matematik D.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Tandläkarutbildningen är uppbyggd av 10 obligatoriska terminskurser som vardera omfattar 30 högskolepoäng. Kurs 1-6 är på grundnivå och kurs 7-10 på avancerad nivå.
Prov och bedömning
För varje kurs utser Grundutbildningsnämnden en examinationsansvarig samt examinationsgrupp, bestående av 3-4 medlemmar. Examinationsgruppen ansvarar för planering och genomförande av examinationen.
En målrelaterad examination hålls i slutet av varje kurs och pågår vanligen under ca 1 vecka. Vid examinationen bedöms kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefattar såväl teoretiska moment som färdighetsmoment. Som betyg förekommer godkänd och underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov.
Självständigt arbete, i allmänhet en uppsats av vetenskaplig karaktär, bedöms av handledare och lärare med ansvar för de studerandes vetenskapliga utbildning. Vid bedömningen värderas uppsatsen, samt den studerandes insatser vid den disputation som avslutar arbetet.
För betyget godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment och utvärdering, samt godkänd examination och godkända praktiska moment under kursen. Obligatoriska och praktiska moment omfattar deltagande och aktivitet vid basgruppsträffar, laborationer med tillhörande instruktionsmoment, kliniska seminarier, preklinisk färdighets¬träning, demonstrationer samt patientbehandling.
Beslut angående godkända praktiska moment på kursen delges den studerande före examinationen. Huvudregeln är att den studerande med godkänt resultat skall ha fullgjort praktiska moment för att få deltaga i examinationen. Om endast mindre delar av praktiskt moment kvarstår kan kursansvarig medge att den studerande får deltaga i examinationen trots att praktiskt moment inte är godkänt.
För tillträde till examination krävs av ansvarig lärare godkänd aktivitet i basgruppen samt godkänt deltagande i och genomförande av preklinik och klinik.
Om mer än 2 år förflutit sedan de senaste praktiska momenten och delmomenten i examinationen utfördes ska dessa färdigheter bedömas på nytt för att inte ha förlorat sin giltighet.
För att ha rätt att deltaga i examination skall den studerande vid examinationstillfället uppvisa legitimation och kvitto över att terminsavgift har erlagts till studentkåren.
Examinationstillfällen äger rum enligt följande:
Kurs 1, 3, 5, 7 och 9:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i januari
Examinationstillfälle 2: 10 veckor efter ordinarie tentamenstillfälle
Examinationstillfälle 3: i augusti månad.
Kurs 2, 4, 6 och 8:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i juni
Examinationstillfälle 2: i augusti månad
Examinationstillfälle 3: 10 veckor efter höstterminens start
Kurs 10:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i april
Examinationstillfälle 2: i juni månad
Examinationstillfälle 3: i augusti månad.
Den studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. Med examinationstillfällen avses de tillfällen som man enligt schemat givits möjlighet att deltaga i. Det räknas dock ej som tillfälle vid frånvaro styrkt med intyg (daterat senast samma dag som provtillfället och inlämnad senast 1 vecka från provtillfället) från läkare (sjukdom) eller från kurator (personliga skäl).
Efter andra examinationstillfället kan examinationsansvarig sammankalla en samrådsgrupp bestående av den studerande, examinationsansvarig, Studierektor, samt om så anses erforderligt kursansvarig, aktuell tutor och/eller kurator. Vid femte examinationstillfället har den studerande, om examinationen varit muntlig, rätt att begära att annan lärare än vid tidigare examinationstillfällen genomför examinationen.
Om den studerande ej har godkänts för tillträde till examination kan den studerande, om särskilda skäl föreligger, efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen i dess helhet innan examinationstillfällen erbjuds i enlighet med ovan. Beslut om möjligheten att gå om en kurs fattas i enlighet med 1 kap 4 § högskolelagen (SFS 1992:1434) av Grundutbildningsnämnden efter handläggning av Studierektor.
Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid.
Olika tandvårdssituationer eller tandvårdsproblem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för problembaserat lärande. Det motiverar de studerande att söka basal kunskap utifrån ett upplevt behov av att förklara kliniska fenomen. Vetenskaper som behövs (biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap) för att på djupet förstå och förklara olika tillstånd blir på så sätt integrerade i odontologin. I basgrupper som består av 8-9 studerande och en handledare bearbetas patientfallen som utgör utgångspunkt för lärandet. De studerande tar självständigt ansvar för kunskapssökandet och lärandet och utvecklar en kompetens för livslångt lärande. Seminarier, föreläsningar, demonstrationer, laborationer och klinisk tjänstgöring kompletterar basgruppsarbetet.
Klinisk tjänstgöring med behandling av egna patienter löper genom hela utbildningen och den kliniska tiden ökar successivt från kurs 2 till kurs 10. Genom att de studerande arbetar parallellt i kliniken med de aktuella frågeställningarna tar man tillvara tandvårdssammanhanget och de studerandes egna praktiska erfarenheter. Vetenskaplig evidens avseende diagnostik och behandling kopplas till de frågor som uppstår i kliniken.
Sekvenseringen av kurserna är bunden och tillåter en progressiv utveckling av de studerandes kompetens genom att mer och mer komplexa problem och sammanhang introduceras allteftersom de studerandes insikt och erfarenhet ökar. Preklinisk träning i laboratoriemiljö föregår alla kliniska moment. Under sista studieåret förläggs en del av den kliniska utbildningen till allmäntandvårdskliniker. Efter avslutade kurser omfattar de studerandes kliniska kompetens: kunskap och förståelse, interpersonell kommunikativ förmåga, problemlösning och kliniskt beslutsfattande, kliniska färdigheter samt teknisk färdighet.
Internationalisering
De studerande har möjlighet att tillbringa en del av sin studietid vid ett utländskt universitet. På grundnivå kan perioden vara kortare i samband med utförande av ett vetenskapligt projekt. På avancerad nivå kan en längre sammanhängande period genomföras under senare delen av utbildningen. Studenter från andra länder kan på samma sätt få en del av sin tandläkarutbildning i Malmö.
Innehåll
Termin 1, hösten 2010
Det orala ekosystemet
TV101A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 2, våren 2011
Diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar
TV102A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 3, hösten 2011
Diagnostik och behandling av karies och parodontit
TV103A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 4, våren 2012
Prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit
TV104A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 5, hösten 2012
Diagnostik och behandling av infektioner i munhålan
TV105A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 6, våren 2013
Utvärdering av diagnostik och behandling av orala infektioner
TV106A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 7, hösten 2013
Orala funktionsstörningar och oral rehabilitering
TV607A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 8, våren 2014
Barn- och ungdomstandvård. Vuxentandvård i ett individuellt perspektiv.
TV608A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 9, hösten 2014
Allmäntandvård. Diagnostik och omhändertagande av sjukdomar.
TV609A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Termin 10, våren 2015
Tandvården i Samhället
TV610A, 30 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Odontologi

Lärandemål
Allmänna mål
I högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9 §) anges att:
"Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.”
Tandläkarexamen
Vidare anges i högskoleförordningen (SFS 1993:100, ändring SFS 2006:1053, bilaga 2 Examensordning) följande mål för tandläkarexamen:
Kunskap och förståelse
För tandläkarexamen skall studenten
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för sambandet mellan patientens orala hälsotillstånd och hans eller hennes allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer,
  • visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö,
  • visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För tandläkarexamen skall studenten
  • visa förmåga att självständigt diagnostisera och behandla sjukdomar och anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader hos patienter i olika åldrar och med olika behov,
  • visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom tandvården för såväl individer som grupper av patienter,
  • visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete,
  • visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring,
  • visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga personalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg, och
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandläkarexamen skall studenten
  • visa självkännedom och empatisk förmåga
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Lokala mål
För Tandläkarexamen vid odontologiska fakulteten, Malmö högskola gäller följande lokala mål i tillägg till ovan beskrivna mål:
Kunskap och förståelse
För tandläkarexamen skall studenten
  • visa sådan kunskap om förhållanden i andra länder och om mönster för internationell migration och integration som är av betydelse för handläggning av tandvård.
  • visa kunskap om genus- och jämställdhetsfrågor samt kunna tillämpa den
  • visa kunskap om hållbar utveckling i ett miljöperspektiv samt kunna tillämpa den.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandläkarexamen skall studenten
  • bemöda sig om hög kvalitet på egen insats och ett professionellt förhållningssätt
  • förhålla sig kritisk och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och förhållningssätt och vara positiv till utveckling av kunnande och verksamhet.
Kandidatexamen i odontologi
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringarna om 180 högskolepoäng inom tandläkarutbildningen, nedanstående mål är uppfyllda och ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng är genomfört.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
  • visa kunskap och förståelse inom odontologi, inbegripet kunskap om den vetenskapliga grunden, kunskap om tillämpliga metoder, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att studera på avancerad nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
  • visa förmåga att inom odontologi göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet odontologi.
Masterexamen i odontologi
Vid Odontologiska fakulteten, Malmö högskola kombineras Tandläkarexamen med Masterexamen i odontologi varvid nedanstående mål skall uppnås:
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
  • visa kunskap och förståelse inom odontologi, inbegripet såväl brett kunnande som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete och
  • visa fördjupad metodkunskap inom odontologisk vetenskap.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
  • visa förmåga att inom odontologi göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen och för masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) i odontologi om minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inom huvudområdet odontologi.
Examen
Tandläkarexamen, Masterexamen
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Efter avlagd tandläkarexamen ansökes om legitimation hos Socialstyrelsen.
KursInfo revisionsnr 4