Högskoleexamen samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kompetens och beredskap att leda lärande och professionell utveckling med ett coachande och reflekterande förhållningssätt i odontologiska lärandemiljöer. Kursen riktar sig till dig som är lärare och verksam inom odontologisk utbildning.
Kursen är uppbyggd kring tre kompetensområden som är betydelsefulla för ett reflekterande handledarskap av och med studenter i odontologiska utbildningar;
- att leda lärande – pedagogisk och professionell kompetens,
- att leda professionell och personlig utveckling – kompetens i professionella möten och ett coachande förhållningssätt,
- förmåga att göra bedömningar av studentens professionella kompetensutveckling. Strategier för att främja lärande i olika lärandemiljöer och mellan olika professioner inom odontologin belyses under kursen.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna beskriva de faktorer som påverkar mellanmänskliga relationer
- kunna beskriva det aktuella forsknings- och utvecklingsarbetet som utgör grunden för de principer och den pedagogiska ansats, som tillämpas i Malmö-modellen
- kunna beskriva den verksamhet och organisation som man är verksam i
- kunna redogöra för begreppet vetenskap och beprövad erfarenhet och begreppets betydelse för handledarrollen
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sin roll som handledare
- kunna tillämpa ett coachande förhållningssätt
- kunna tillämpa reflektion som pedagogiskt redskap
- kunna handleda lärandeprocessen och problemlösning i kliniska situationer
- kunna genomföra svåra möten och handleda i konfliktsituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna analysera hur ett professionellt förhållningssätt avseende strategier för evidensbaserad vård och pedagogik påverkar främjandet av oral hälsa
- kunna värdera hur ett professionellt förhållningssätt påverkar förmågan att värna om och respektera både patientens och studentens behov
Malmö högskolas perspektiv – genus, miljö samt migration och etnicitet
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna reflektera över kulturmöten i vården av betydelse vid handledning inom tandvård
- kunna reflektera över genus- och jämställdhetsfrågor inom vården av betydelse vid handledning inom tandvård
Olika lärandemiljöer kommer att användas. Ett webbaserat forum, It's Learning, används för kommunikation mellan kursdeltagare och kursgivare. Inspirationsföreläsningar ges i syfte att introducera fokusområden som skall utgöra tema för gruppövningar och hemuppgifter. Deltagarna utbyter erfarenheter, sätter upp problem och formulerar tillsammans med kursgivarna hemuppgifter. Hemuppgifterna ska kopplas till egen handledarverksamhet och värdering av publicerade forskningsresultat. Återkoppling på hemuppgifter sker dels kontinuerligt elektroniskt via studentens individuella portfolio på hemsidan och dels i seminarieform vid muntlig examination.
Bedömning av studieprestationer sker i form av fortlöpande utvärdering med återkoppling av aktiviteter under kursens gång. De individuella projekten (hemuppgifterna) är obligatoriska och utgör en del av examinationen tillsammans med en muntlig slutredovisning av en av hemuppgifterna vid sista kurstillfället. Vid det muntliga examinationsseminariet skall den hemuppgift som valts tydligt kopplas till kursens lärandemål. Studenten ansvarar för att i en webbaserad individuell portfolio samla material som relaterar till bearbetning av hemuppgifterna. Denna portfolio kommer att utvärderas och ingå som del i examinationen.
Kontinuerligt görs kursvärdering i anslutning till aktiviteter under kursdagarna. Vid kursens slut är skriftlig individuell kursvärdering obligatorisk. Kursvärderingen sammanställs och återkopplas till deltagarna i samband med kursens avslutning.