Godkända prekliniska och kliniska moment för TV101A, TV102A och TV103A samt godkänd examination i kurs TV101A och TV102A.
Undervisningen skall präglas av helhetssyn. Behandling av kariesskador och orsaksinriktad behandling av karies och gingivit/parodontit utgör ett väsentligt inslag i kursens kliniska undervisning. Kunskap om kariesetiologiska faktorer inhämtas och tillämpas kliniskt vid diagnostik och behandling av kariessjukdomen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat övas.
Studier i näringslära och nutrition lägger grunden för kostrådgivning till patienterna. Diabetessjukdomen behandlas ur både somatiskt och psykologiskt perspektiv. Kunskap om patientens beteende och reaktioner i samband med information, rådgivning och utvärdering av behandlingsresultat kommer att tillämpas och fördjupas både i den egna patientbehandlingen och i basgrupperna. Bland annat kommer begrepp som hälsosyn och hälsobeteende att belysas i fall som behandlar missbruk av tobak och ätstörningar. Betydelsen av genus och etnicitet i detta sammanhang kommer att lyftas fram. Kroppens förmåga att ta upp, distribuera, eliminera och utsöndra främmande ämnen belyses som ett led i studierna av hur olika ämnen omsätts i kroppen.
I samband med studierna av karies och parodontit lär sig den studerande att genomföra intraorala röntgenundersökningar både avseende röntgenteknik och tolkning av de resulterande röntgenbilderna. Röntgenstrålarnas inverkan på levande celler och principer för hur man minimerar röntgenstrålning till patient och personal studeras också. Under kursen kommer två veckor att ägnas åt fördjupningsstudier.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara hur etiologiska faktorer och försvarsfaktorer samverkar vid utveckling av karies, erosionsskador och gingivit/parodontit
- förklara varför utbredning av karies och gingivit/parodontit varierar på individnivå
- beskriva hur metoder för diagnostik och prediktion av karies och enklare parodontal sjukdom värderas
- förklara hur kariessjukdomen behandas på individnivå
- förklara vad nedsatt salivsekretion innebär för det orala ekosystemet
- motivera vikten av prevention vid karies och parodontit
- beskriva fluorens betydelse i det orala ekosystemet och dess systemiska effekter
- förklara vad nutrition och kostvanor betyder för allmänhälsan, kariessjukdomen och erosionsskador
- redogöra för digestionsapparatens uppbyggnad och funktion
- beskriva hur kroppen på olika sätt hanterar xenobiotika
- förklara vilka faktorer som påverkar informationen i digitala röntgenbilder
- redogöra för olika faktorer som påverkar kvaliteten i diagnostiska undersökningar och dess konsekvenser för diagnos, behandling, värdering av behandlingsresultat och prognos avseende parodontit och karies
- förklara odontologiska konsekvenser av diabetessjukdomen samt har redogöra för sjukdomens förekomst, uppkomst, förlopp och behandling.
- beskriva hur olika födoämne används för energiproduktion samt hur energibalansen regleras i kroppen som helhet och på cellulär nivå
- beskriva vårdrollen och identifiera frågeställningar som kan vara relevanta för att förstå en patients hälsobeteende speciellt ur ett genus- och etniskt perspektiv
- redogöra för hur personlighetspsykologiska faktorer påverkar patientens sjukdomsupplevelse vid karies och parodontit
- redogöra för vad begreppen hälsa, hälsosyn och hälsouppfattning innebär
- identifiera sådana grundläggande faktorer som påverkar mötet mellan tandläkare och patient
- beskriva hur man söker, inhämtar och sammanfattar vetenskaplig information
- ge exempel på i sammanhanget tillämpliga vetenskapliga metoder
- beskriva hur vetenskaplig metodik påverkar kunskapsbildning
- värdera sambandet mellan materialegenskaper, materialhantering och behandlingsresultat på kort och lång sikt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra och värdera anamnes och olika tester för identifiering av kariesetiologiska faktorer samt kunna väga samman och värdera resultaten av testerna
- diagnostisera och behandla kariessjukdom, erosionsskador och enklare parodontal sjukdom
- ställa prognos för olika diagnoser och behandlingar vid karies
- tillämpa en syn på behandling av kariessjukdomen som bygger på identifiering av individuella kariesetiologiska faktorer och, med hänsyn till dessa, kunna föreslå och genomföra lämpligaste behandling
- självständigt söka och värdera information om metoder för diagnostik av gingivit, parodontit och karies
- värdera behandlingsresultat vid gingivit/ parodontit och karies baserat på klinisk undersökning och röntgenundersökningen
- bedöma kvaliteten på diagnostik och behandling avseende enklare parodontal sjukdom
- utföra röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad med minsta möjliga stråldos till patient och personal
- identifiera brister i kvaliteten i bitewingröntgenbilder och kunna korrigera sådana brister
- hantera plastiska fyllningsmaterial på ett hygieniskt och ur risksynpunkt tillfredsställande sätt.
- med hjälp av plastiska fyllningsmaterial på ett vävnadsbevarande sätt kunna återställa tandens barriärfunktion, estetik och bettfunktion
- informera sig om patientens allmänhälsa och psykosociala situation genom samtal med patient
- hantera behandlingssituationen för patienter med diabetes
- ta hänsyn till personlighetspsykologiska faktorer i det kliniska handlandet
- i grupp analysera reaktioner i patient-tandläkarrelationer
- planera ett examensarbete med skriven projektplan
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- tar hänsyn till och beaktar patientens allmänna hälsa, personlighet och livssituation vid omhändertagandet för att bibehålla eller uppnå förbättrad oral hälsa
- genom sitt beteende förstärker patientens ansvar för sin orala hälsa
- tar ansvar för att patienten får fullständig information om kariessjukdomen och enklare parodontal sjukdom och olika behandlingsmöjligheter som står till buds
- utvecklar sin kompetens avseende metoder för att diagnostisera gingivit, parodontit och karies
- eftersträvar optimal kvalitet i bitewingröntgenbilden för bedömning av parodontal vävnad och karies, med minsta möjliga stråldos
- identifierar sitt behov av ytterligare kunskap och utvecklar sin kompetens
Mål för kandidatexamen
Se utbildningsplan för tandläkarutbildningen
Följande arbetsformer ingår i utbildningen: basgruppsträffar, föreläsningar, seminarier, laborationer, kliniska moment samt examensarbete.
Basgruppsträff
En basgrupp utgörs av åtta till tio tandläkarstuderande och en tutor. Problembaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Man utgår inom kursen från fall eller problem. Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs. Kursens mål utgör riktlinjerna för studierna. Basgruppen träffas två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen. Principen är att extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande efter det att bas¬kunskaper inhämtats.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela kursen. Flera ämnesspecialister, resurspersoner, finns med för att öka både helhetsbild och djup. Seminarierna är studentcentrerade så tillvida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Bakgrund och motiv till frågorna skall presenteras av gruppen vid seminariet och en studentgrupp i taget leder seminariet. Frågorna formuleras skriftligt och lämnas elektroniskt till ansvarig resursgrupp minst tre hela arbetsdagar innan aktuellt seminarium.
Laborationer
Laborationer bedrivs med åtta till tio deltagare. En del laborationer planeras och genomförs med utgångspunkt från de studerandes frågeställningar och förslag. Laborationsrapporter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Rapporten kan utgöra grund för en gemensam diskussion efter laborationens genomförande eller användas vid debatt mellan opponerande och responderande grupp.
Examensarbete
Det självständiga examensarbetet omfattar totalt 15 hp och pågår även under kurserna 3, 5 och 6. En till två halvdagar i veckan samt två hela veckor är avsatta för examensarbetet under kursen.
Självstudier
Schemabunden tid inklusive tid för examensarbete är ca 30 timmar i veckan. Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier. Litteraturförslag ges i litteraturlistan.
Klinik
Under den kliniska verksamheten bör 2-3 patienter med kariologiskt behandlingsbehov diagnostiseras och behandlas genom orsaksinriktade och reparativa åtgärder. Tandfyllningar skall inkorporeras i bettet på ett sådant sätt att en optimal bettfunktion bibehålls/återställs. Tonvikten läggs på vårdkvalitet, dock skall en viss kvantitet reparativa åtgärder utföras för att ge möjlighet till adekvat färdighetsträning. Den kliniska verksamheten beräknas pågå under cirka 2 pass per vecka. Behandlingen av dessa patienter sker i den omfattning som är möjlig mot bakgrund av pågående teoretisk undervisning. Mera omfattande parodontologiska ingrepp såsom parodontal kirurgi och endodontisk behandling genomförs under senare kurser.
Bedömning sker fortlöpande under hela kursen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning (OGTAL).
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsansvarig och dokumentet presenteras i grundutbildningsnämnden. Efter genomgång av dokumentet görs detta tillgängligt elektroniskt för ansvariga, lärare, studenter och personal. I samband med nästa kursintroduktion ges feedback till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med angivande av de ändringar som har gjorts.
Litteratur och övriga läromedel
I problembaserat lärande anvisas ej obligatorisk kurslitteratur. Förslag till litteratur ges i bilagd litteraturlista.
Under denna kurs tas miljöperspektivet upp i samband med hantering av tandvårdsmaterial i kliniken. Genus- och etnicitetsperspektiven blir aktualiserade vid studier om variationer och beteende hos tandvårdspatienter