Genomgången Introduktionskurs "Tandhälsovård i samverkan"
Kursen syftar till att ge kunskap om det orala ekosystemet.
Delkursen är uppbyggd kring temat "det orala ekosystemet". I detta ingår fyra olika komponenter, saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer. Ekosystemet karakteriseras av att det strävar efter att uppnå en balans mellan alla komponenterna. Varje komponent har olika funktioner i ekosystemet och mellan komponenterna sker en ständigt pågående växelverkan (ett samspel). Med utgångspunkt från funktionen studeras samspelet mellan och uppbyggnaden av de enskilda komponenterna. Sambandet mellan funktion och uppbyggnad är av central betydelse för förståelsen av ekosystemet och förhållandet mellan funktion och struktur på olika organisationsnivåer, från den enskilda molekylen och cellen till kroppen i dess helhet. Oftast krävs studier på flera olika nivåer för att förklara och förstå fenomen på en nivå. För att förstå trädet behöver vi kunskap om de enskilda cellerna och vävnaderna i trädet men också kunskap om skogen i vilken trädet är en del.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara begreppet det orala ekosystemet
- förklara samspelet i det orala ekosystemet
- beskriva sambanden mellan saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer
- förklara hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- beskriva salivens bildning, molekylära sammansättning och funktion
- beskriva syntes av sekretoriska produkter och regleringen av sekretionen
- beskriva uppbyggnad och funktion av munhålans olika komponenter
- beskriva den normala orala mikrofloran och dess relation till värdorganismen vid normalt hälsotillstånd
- beskriva cellernas uppbyggnad och funktion i olika vävnader i munhålan
- beskriva det molekylära informationsflödet i cellen
- beskriva den pre- och postnatala tandutvecklingen och de mekanismer som styr denna
- ge exempel på vanliga cellbiologiska/laborativa metoder
- beskriva hur vetenskaplig metodik påverkar kunskapsbildning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- välja ut det väsentliga innehållet i ett textavsnitt ur en lärobok eller vetenskaplig artikel
- mäta salivsekretionshastigheten
- identifiera frisk munslemhinna
- identifiera munhålans olika strukturer i ett histologiskt preparat
- identifiera dentalt plack
- söka och finna litteraturreferenser i medicinska databaser
- visa förmåga att kritiskt granska och värdera kunskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa intresse att söka ytterligare kunskaper om sambandet mellan struktur och funktion på organ-, cell- och molekylär nivå
- kunna värdera betydelsen av balans i det orala ekosystemet vid etablering och upprätthållande av oral hälsa
Basgruppsträffar, demonstrationer, mikroskoperingsövningar, laborationer, seminarier och moment med patientkontakt är obligatoriska.
Basgruppsträff
En basgrupp utgörs av sex till åtta tandläkarstuderande och en tutor. Problembaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Man utgår inom delkursen ifrån fall eller problem. Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget. Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgruppen träffas två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Laborationer
De laborativa momenten fokuseras på bland annat olika delar och funktioner av det orala ekosystemet. De sker med hjälp av mikroskoperingsövningar, salivlaborationer och kemiska laborationer. Laborationer bedrivs med sju till åtta deltagare. Laborationerna genomförs med utgångspunkt från de studerandes frågeställningar och förslag. Laborationsrapporter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Rapporten kan utgöra grund för en gemensam diskussion efter laborationens genomförande eller användas vid diskussion mellan opponerande och responderande grupp.
Föreläsningar
Föreläsningar ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarier hålls i anslutning till fallen i kursen. Ämnesspecialister och/eller resurspersoner finns med för att öka både helhetsbild och djup. Seminarierna är studentcentrerade såtillvida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Basgruppen gör en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall omfatta de hypoteser gruppen formulerat samt de inlärningsmål som gruppen har identifierat. Sammanfattningen, tillsammans med väl fokuserade frågor, lämnas tre dagar innan aktuellt seminarium till seminarieansvariga resurspersoner.
Självstudier
Schemabunden tid är under detta prekliniska inlärningsmoment begränsad till i genomsnitt 15 timmar per vecka för att ge tid för egna studier. Litteraturförslag för dessa studier framgår av en litteraturlista.
Kliniska pass
Helhetssyn på patienten är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i kommunikation med patienter. Vidare skall den normala munhålans utseende belysas under dessa pass.
Bedömning sker fortlöpande under hela kursen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning (OGTAL).
I problembaserat lärande anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.
Kursutvärdering
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsansvarig och dokumentet distribueras till studierektor, kursansvarig, GUN och studentkåren. Feedback ges till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med angivande av de ändringar som har gjorts.
Perspektivområdena belyses inte specifikt i denna kurs.