Inget huvudområde.
Kursen syftar till att kursdeltagaren ska fördjupa sina ämnesdidaktiska kunskaper och redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers andrapråksutveckling i skolan. Syftet är att också kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och genomföra formativ undervisning som bidrar till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
Kursen behandlar bedömning ur olika aspekter både generellt, gällande exempelvis summativ och formativ bedömning och undervisning samt kollegialt bedömningsarbete, och specifikt med fokus på bedömning av andraspråksutveckling på olika nivåer.
Kursen bygger på teorier och modeller för bedömning i förhållande till exempelvis styrdokumentens kunskapskrav och Skolverkets bedömningsunderlag Bygga svenska. Utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk, från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevens ålder, fokuseras likväl som användning av Bygga svenska i den egna undervisningen.
Resursperspektivet utgör grunden i denna kurs där nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för andraspråksutveckling synliggörs och former för bedömning och dokumentation i förhållande till styrdokumenten diskuteras.
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Studierna genomförs både självständigt och i grupp.
Obligatoriska moment förekommer och anges av kursledare vid kursstart.
Kursen examineras i två delar.
Del 1: Ett muntligt seminarium.
I denna del examineras mål 3 och 4.
Del 2: Ett reflekterande paper.
I denna del examineras mål 1 och 2
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Abrahamsson, Niclas. (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur AB. (305 s.)
Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko. (2014). Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: Liber. (152 s.)
Axelsson, Monica. (2013). Flerspråkighet och lärande. I:Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (547–578). Lund: Studentlitteratur AB. (32 s.)
Enström, Ingegerd (2013) Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare. I:Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s.169-198). Lund: Studentlitteratur AB. (29 s)
Engman, Sofia och Lundahl, Christina. (2017). Hörförståelse en svårfångad förmåga. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 4. Skolverket. Tillgänglig via internet. (17 s.)
Flyman Mattsson, Anna Att lära ut vad inlärare kan lära in: om grammatisk utveckling hos andraspråksutveckling hos andraspråksinlärare. I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 55–64. Liber: Stockholm. (10s)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson Gisela.(2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur AB. (160 s.)
Håkansson, Gisela. (2013). Utveckling och variation: en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I Hyltenstam & Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Lund: Studentlitteratur AB. (15s.)
Lim Falk, Maria. (2017). Planera för progression. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 1. Skolverket. Tillgänglig via internet. (15 s.)
Lindberg, Inger (2007). Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Michael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s.) Tillgänglig via Internet.
Lindberg, Inger. (2017). Lärarsamarbete med fokus på språk och ämne. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 1. Skolverket. Tillgänglig via internet. (15.s)
Lindberg, Inger, Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I: I: Hyltenstam & Lindberg (Red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 481- 518). Studentlitteratur AB. (35s.)
Lupsa, Manuela. (2020). Transspråkande i en flerspråkig förskoleklass. HumaNetten, (45), 129–155. Tillgänglig via internet. (27 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I:Hyltenstam & Lindberg (Red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Studentlitteratur AB. (17 s.)
Polias, John, Lindberg, Inger och Rehman, Karin. (2017). Stöttning på olika nivåer. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 2. Skolverket. (15 s.)
Prentice, Julia & Sköldberg, Emma (2013). Flerordsenheter- ur ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s 197-220). Lund: Studentlitteratur (23 s.)
Rydell, Maria. (2017). Det talade språkets roll. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 3. Skolverket. Tillgänglig via internet. (15 s)
Svensson, Gudrun. (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 31–41. Stockholm: Liber. (12 s).
Thorén, Bosse. (2014). Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 55–64. Liber: Stockholm. (10s)
Walldén, Robert. (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur AB. ss. 33–86, 151–196, 219–226 (107 s.)
William, Dylan (2019) Att följa lärande-Formativ bedömning i praktiken. Studentlitteratur. Lund (220s.)
Några aktuella artiklar tillkommer.
Deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).