Basics in criminal investigation for civilian employees
Kurskod
PO111U
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-15
Gällandedatum
2019-10-28
Behörighetskrav
Uppdragsutbildning. Kursen riktar sig enbart till anställda hos polismyndigheten. Undantag ges enligt bestämmelser om uppdragsutbildning. För behörighet krävs dessutom att den sökande uppfyller kraven för målgrupp utifrån uppdragsgivarens anvisningar.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen genomförs som en uppdragsutbildning på grundnivå
Syfte
Kursens syfte är att kursdeltagarna ska förvärva grundläggande kunskaper i brottsutredning för att kunna handlägga utredningar på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Innehåll
I kursen varvas genomgående teori och praktik med syftet att studenten ska utveckla en förståelse för polisiärt utredningsarbete som helhet.
Kursen fokuserar särskilt på svensk straffrätt och straffprocessrätt utifrån vad som är relevant för en brottsutredare samt rättskedjans olika aktörer och hur handläggning av brottsutredningar genomförs. Härvid belyses särskilt polisens metoder vid bevissäkring och tvångsmedel, liksom rättssäker dokumentation över vidtagna åtgärder i polisiära system. Särskild uppmärksamhet ägnas åt de rättsliga förutsättningarna för genomförande av förhör samt misstänktas och målsägandens rättigheter under förundersökningen. Kriminalteknik och konfliktreducerande metoder diskuteras och övas också samt polisiära utredningsmetoder och stödverktyg av relevans vid genomförande av brottsutredningar. Frågor om polisens uppdrag gällande upprätthållande av allmän ordning och säkerhet i samhället och relevant lagstiftning i relation till en brottsutredning diskuteras och problematiseras.
Genomgående diskuteras betydelsen av inledande utredningsåtgärder och bemötandet av brottsoffer för ärendets vidare gång i rättskedjan samt i förlängningen allmänhetens förtroende för polisen. Som en del i detta utvecklar kursdeltagaren även sin kunskap om och utredningsfärdighet i särskilda brottstyper som demokrati- och hatbrott, sexualbrott, brott i nära relation samt brott som involverar barn och unga.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
1. Redogöra för, tolka och tillämpa de straffrättsliga reglerna i Brottsbalken samt viss specialstraffrättslig lagstiftning,
2. Redogöra för samt tillämpa regleringen av förundersökningsprocessen, Rättegångsbalk, Förundersökningskungörelse samt tillämpliga delar av Lag om unga lagöverträdare,
3. Redogöra för samt praktiskt kunna hantera utredningsprocessens bedrivande fram till färdigt förundersökningsprotokoll och ha förståelse för den fortsatta rättsprocessen fram till laga kraftvunnen dom,
4. Redogöra för vilka straffprocessuella tvångsmedel som finns att tillgå samt kunna tillämpa de mest frekvent använda tvångsmedlen,
5. Diskutera betydelsen av samlad bevisvärdering,
6. Planera, genomföra och utvärdera förhör med målsägande, vittne och misstänkt i enlighet med rättslig reglering och baserat på kunskap om psykologiska aspekter,
7. Identifiera brottsoffers behov och rättigheter samt redogöra för adekvata stödåtgärder,
8. Genomföra skadeståndsutredningar och redogöra för betydelsen av brottsutbyte,
9. Redogöra för hantering och rättslig reglering av kontaktförbud,
10. Tillämpa relevanta delar av nationella utredningsdirektiv i praktiskt utredningsarbete,
11. Övergripande redogöra för vilka metoder som ska tillämpas och vilka material som ska samlas in och analyseras vid brottsplatsundersökningar och forensikens betydelse i en brottsutredning,
12. Redogöra översiktligt för offentlighet och sekretess som har betydelse för det brottsutredande uppdraget, och
13. Redogöra för och tillämpa grundläggande konflikreducerande och fysiska metoder.
Arbetsformer
Under kursen är övningar och workshops, där olika aspekter av utredningsarbete tränas och problematiseras integrerat, de primära undervisningsformerna.
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras kursens innehåll i föreläsningsform. Lärandemålen stöds även genom att kursdeltagarna diskuterar såväl verkliga rättsfall som fiktiva rättsfall och situationer i seminarieform. Lärandemål 6, 11 och 13 stöds även genom praktiska övningar. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska. Eventuell frånvaro vid seminarier kompletteras enligt beslut från examinator genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Eventuell frånvaro vid praktiska övningar kompletteras enligt beslut från examinator genom deltagande i ny praktisk övning.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-12 examineras genom individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på kursdeltagarens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att skriftligt formulera slutsatser. Lärandemål 6 och 13 examineras även genom praktiska prov på förvärvade kunskaper avseende förhörssituationer och konfliktreducerande metoder. Fokus i bedömningen av förhörsövningen är studentens förmåga att genomföra förhör enligt rättslig reglering och psykologiska aspekter i olika situationer. Fokus i bedömningen av konfliktreducerande metoder är studentens förmåga att tillämpa olika konfliktreducerande och fysiska metoder.
För betyget Godkänd krävs att studenten uppnår godkänt betyg på samtliga examinerande uppgifter.
Rätt till omtentamen
Kursdeltagare som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamenstillfällen på samma kursinnehåll och med samma krav om inte annat antal för omtentamina anges i med uppdragsgivarens överenskomna avtal. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till kursdeltagarna. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats. Under kursen genomförs dessutom en formativ utvärdering (s.k. temperaturtagning) efter halva tiden. Resultatet av denna diskuteras med kursdeltagarna på schemalagd tid.