Avancerad nivå
15 högskolepoäng inom masterprogrammet Urban Studies
Kursen ingår i huvudområdet Urbana studier på avancerad nivå.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om metodologiska och kunskapsteoretiska frågor inom huvudområdet urbana studier.
Syftet är också att studenten ska utveckla färdigheter i att identifiera och i konkret form uttrycka urbana sammanhang för att kunna skapa dialog med stadsutvecklingens aktörer.
Kursen är uppbyggd kring tre teman som länkas till varandra i en sammansatt helhet:
- Identifikation av viktiga och intressanta urbana sammanhang och problemställningar.
- Analys av dessa urbana problemställningar med användandning av relevanta vetenskapliga metoder.
- Konkretisering i text och bild av dessa urbana problemställningar som medel för kommunikation, kritik och utveckling.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande presentationer i föreläsningsform om metodologiska och kunskapsteoretiska frågor inom huvudområdet urbana studier.
- Praktiska övningar i workshopform där studenterna identifierar viktiga och intressanta urbana sammanhang och utvecklar sin skicklighet i att analysera dem.
- Examenspresentationer där studenterna övar att i text och bild analysera och tolka urbana sammanhang, t.ex. i form av en poster.
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- metodkunskap inom huvudområdet urbana studier
- förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förmåga att tillsammans med stadsutvecklingens aktörer kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till samtida urbana utmaningar
- förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Tre metodologiska teman – ett geografiskt (GIS), ett arkitektoniskt och ett etnografiskt – bildar kursens grundläggande struktur. Arbetsformerna är, utöver individuella litteraturstudier, övningar, workshops och arbete med presentationer i form av text och bild samt seminarier i olika former.
- Individuella uppgifter (5 hp) (mål 1 – 3) (betygsskala UG)
- Aktivt individuellt deltagande i seminarier (5 hp) (mål 1 – 7) (betygsskala UG),
- Individuell undersökning och presentation av en forskningsuppgift (5 UA) (mål 1 – 7) (betygsskala UA
För godkänt på kursen fordras att samtliga examinerande moment är godkända.
Slutbetyg sätts utifrån betyg på Individuell undersökning och presentation av forskningsuppgift.
- Wagner, C., Kawulich, B. & Garner, M. (2012). Doing Social Research: A global context. McGraw-Hill, New Your. Finns som e-bok.
- Ward, K. (2013). Researching the City. A Guide for students. SAGE, Thousand Oaks. (167 sidor)
- Artiklar och övriga material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.