Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180hp och motsvarande engelska 6
Kursen ingår i huvudområdet Urbana studier på avancerad nivå
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om aktuella tendenser och utmaningar inom forskningsfältet urbana studier.
Kursen är uppbyggd kring tre teman som länkas till varandra i en sammansatt helhet:
- Framväxten av olikartade stadsformer, urbana förutsättningar och samtida utmaningar i ett globalt perspektiv.
- Vardagslivet och spänningsfältet i den lokala urbana kontexten mellan å ena sidan sociala och kulturella praktiker och å den andra den materiella världen av bearbetade landskap, byggnader och infrastrukturer.
- Ekonomiska, sociala, kulturella, politiska och miljömässiga drivkrafter som visar sig inom urban utveckling, exemplifierat genom viktiga samhällsfrågor.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande presentationer i föreläsnings- och seminarieform.
- Seminarier där kursdeltagarnas egna erfarenheter utgör grunden för inledande presentationer av litteraturen samt efterföljande frågor och kritisk diskussion.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar egna uppsatser samt opponerar på varandras uppsatser.
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- kunskap om och förståelse av de globala utmaningar som hör samman med den urbana utvecklingen; att drivkrafterna bakom urbana processer är av flera slag samt det förhållande att det urbana forskningsfältet omfattar en analys av både sociala och materiella aspekter.
- förmåga att tillsammans med samhälleliga aktörer kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till samtida urbana utmaningar.
- förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- väsentligt fördjupade kunskaper inom valda delar av urbana studier samt kunskap om utvecklingen inom forskningsfältet urbana studier.
- förmåga att både kritiskt och systematiskt integrera olika typer av kunskap, för tillämpning i urbana utvecklingssammanhang.
Arbetsformerna är, utöver individuella litteraturstudier och uppsatsskrivande, seminarier i olika former; dels seminarier med lärare och forskare på området, dels med inbjudna samhällsaktörer åtföljda av frågor och kritisk diskussion av kursdeltagarna. Fältstudier individuellt och i grupp tillkommer.
- Fullgörande av seminarieuppgifter (4 högskolepoäng) (mål 1 – 3) (betygsskala UG)
- Individuellt aktivt deltagande vid seminarier och fältstudier (4 högskolepoäng) (mål 1 – 3) (betygsskala UG)
- Skriftlig och muntlig redovisning av ett uppsatsarbete där opposition på annan kursdeltagares uppsats ingår. Uppsatsen ska visa att studenten förstår sammanhang, t ex mellan globala ekonomiska tendenser och lokala förhållanden (7 högskolepoäng) (mål 1- 5) (betygsskala A – E,U)
Helkursbetyg baseras på skriftlig och muntlig redovisning av uppsats.
- Bridge, G. & Watson, S. (Eds). (2010). The Blackwell City Reader. Blackwell Publishing, Oxford.
- Davidson, M., & Martin, D. (Eds.). (2013). Urban Politics: Critical Approaches. Sage.
- Glaeser, E. (2011). Triumph of the city: How our greatest invention makes US richer, smarter, greener, healthier and happier. Pan Macmillan.
- Sassen, S. (1991). The Global City. Princeton University Press, New York.
- Schiller, N. Glick & Caglar, A. (eds) (2011). Locating Migration: Rescaling Cities and Migrants. Cornell University Press.
- Sennett, R. (1992). The conscience of the eye: The design and social life of cities. WW Norton & Company.
- Artiklar kan tillkomma
Referenslitterature
- Brooks, N., Donaghy, K. & Knaap, G-J. (Eds.) (2011). The Oxford Handbook of Urban Economics and Planning. Oxford University Press.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.