Avancerad nivå
15 hp inom masterprogrammet Urban Studies
Kursen ingår i huvudområdet Urbana studier på avancerad nivå.
Kursens syfte är att studenten, genom en specifik fördjupning, ska utveckla sin förmåga att självständigt förhålla sig till aktuell forskning inom huvudområdet urbana studier.
Kursen består av självständigt arbete med en forskningsprodukt under kvalificerad handledning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande presentationer av möjliga studentprojekt inom huvudområdet urbana studier.
- Grupphandledningar där kursdeltagarna kommenterar varandras pågående arbeten.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar och opponerar på varandras forskningsprodukter.
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av område samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- fördjupad metodkunskap inom huvudområdet urbana studier
- sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i kvalificerad verksamhet inom området urbana studier
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet urbana studier
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- vidareutvecklad förmåga att tillsammans med samhälleliga aktörer kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till samtida urbana utmaningar
- vidareutvecklad förmåga att inom ramen för utbildningens internationella kontext muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper
- vidareutvecklad förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt tydligt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- förmåga att kritiska diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformerna är, utöver individuella litteraturstudier, uppsatsskrivande och framtagande av presentationsmaterial, inspirationsseminarier av olika karaktär, insamlande av forskningsmaterial, grupphandledningar och oppositionsseminarier.
- Skriftlig och muntlig redovisning av ett forskningsarbete inom urbana studier antingen i form av en uppsats eller i form av ett realiserat samarbetsprojekt (10 poäng) (mål 1 – 11) (betygsskala A-E, U)
- Opposition på en annan students motsvarande arbete (2,5 högskolepoäng) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
- Aktivt deltagande i grupphandledning inkluderande aktivt deltagande i seminarium (2,5 högskolepoäng) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
- Booth, W.C., Colomb, G.G. & Williams, J.M. (2008). The craft of research. University of Chicago Press, Chicago.
- Hart, C. (1998). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. Sage.
- Martin, D. & Flowerdew, R. (2013). Methods in Human Geography. A guide for students doing a research project. Taylor and Francis (e-book).
- Ward, K. (2013). Researching the City: a guide for students. Sage Publications Ltd.
- Artiklar kan tillkomma (max 120 sidor) som görs tillgängliga elektroniskt.
Studenten förväntas på egen hand söka, värdera och använda för den valda uppgiften relevant litteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.