Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp och motsvarande engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet urbana studier på avancerad nivå
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om samt skapa sig en bild av forskningsfältet urbana studier och dess framväxt, inbegripet dess omfattning och komplexitet.
Kursen är uppbyggd kring två teman som länkas till varandra i en sammansatt helhet:
- Urbana studiers idé- och forskningsmässiga framväxt i relation till städers utveckling.
- Urbana studier i dagens nationella och internationella forskning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande presentationer, i föreläsnings- och seminarieform, om forskningsfältet urbana studier.
- Litteraturseminarier där kursdeltagarna själva står för inledande presentationer av litteraturen samt efterföljande frågor och kritisk diskussion.
- Fältstudier som illustrerar och konkretiserar viktiga aspekter av forskningen och gör det möjligt för studenterna knyta an till sina egna erfarenheter.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar egna uppsatser samt opponerar på varandras uppsatser.
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- kunskap inom och förståelse av huvudområdet urbana studier och dess idé- och forskningsmässiga framväxt
- förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till den idé- och forskningsmässiga framväxten av urbana studier
- förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra enklare bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap inom huvudområdet, såväl den kunskap som växt fram historiskt som den i aktuell forskning.
Arbetsformerna är – utöver individuella litteraturstudier och uppsatsskrivande – seminarier av olika karaktär, dels forskarseminarier med presentationer av lärare på området åtföljda av frågor och kritisk diskussion av kursdeltagarna, dels uppsatsseminarier.
- Fullgörande av seminarieuppgifter skriftligt och muntligt (4 högskolepoäng) (mål 1 – 2) (betygsskala UG)
- Individuellt aktivt deltagande vid seminarier och fältstudier (4 högskolepoäng) (mål 1 – 2) (betygsskala UG)
- Skriftlig och muntlig redovisning av ett mindre uppsatsarbete där studenten självständigt och kreativt identifierar och formulerar frågeställningar inom huvudområdet och där opposition på annan kursdeltagares uppsats ingår (7 högskolepoäng) (mål 3 och 4) (betygsskala A – E, U)
Helkursbetyg baseras på betyg för skriftlig och muntlig redovisning av uppsats.
- Bridge, G. & Watson, S. (Eds). (2010). The Blackwell City Reader. Blackwell Publishing, Oxford.
- Clark, P. (2009) European Cities and Towns 400-2000. Oxford University, Oxford.
- Harvey, D. (1989). The Condition of Post-Modernity. An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Blackwell, Oxford.
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.