1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska omfattande ett års tjänstgöring
Kursen ges inom huvudområdet omvårdnad och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård. Den ges också som fristående kurs.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar teoretisk kunskap och praktisk färdighet i omvårdnad och samtalsmetodik inom den personcentrerade vården. Kursen syftar också till att studenten utvecklar kunskap och färdighet i omvårdnadshandledning, kommunikation och den professionella ledarrollen.
Kursen innehåller teoretiska studier med praktisk tillämpning. I det teoretiska momentet fokuseras den vetenskapsteoretiska grunden för lärande och omvårdnadshandledning. Vidare behandlas ledarskaps-, kommunikations-, samtals-, informationsteorier samt pedagogiska teorier och metoder för hälsobefrämjande processer och teorier om grupprocesser kopplat till frågor om jämställdhet och mångkulturalitet. Den praktiska tillämpningen innefattar handledning av en grupp patienter eller anhöriga vid fem tillfällen. Studenten ansvarar själv för att ha en handledningsgrupp vid kursstart. Varje handledningstillfälle bör omfatta 1.5 timmar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och genomföra en hälsopedagogisk intervention för en grupp individer med psykisk ohälsa, eller för deras närstående, utifrån gruppens behov och resurser,
2. tillämpa metodiken bakom hälsostödjande och kompetensutvecklande grupper för individer med psykisk ohälsa eller för deras närstående, och
3. analysera den egna ledarrollen i det hälsopedagogiska arbetet utifrån ett kommunikations-, samtals- och omvårdnadsteoretiskt perspektiv.
I kursen tillämpas problemorienterade pedagogiska principer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala. Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt praktisk tillämpning med efterhandledning. Lärandemål 1 och 2 tränas genom litteraturstudier, föreläsningar och praktisk tillämpning med efterhandledning. Lärandemål 3 tränas genom praktisk tillämpning med efterhandledning, seminarium. Kursintroduktion, seminarier och den praktiska tillämpningen med efterhandledning är obligatoriska moment i kursen.
Lärandemålen examineras genom bedömning av en individuell skriftlig examinationsuppgift där studenten ska dokumentera, analysera, kritiskt granska, reflektera och diskutera ett hälsostödjande eller en kompetensutvecklande aktivitet utifrån vald målgrupp som examineras i seminarieform.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Andersen, T (2005) Reflekterande processer: samtal och samtal om samtalet.
Stockholm: Mareld 4 upplagan 237 s.
Arvidsson B, Skärsäter, I (red) (2006) Psykiatrisk omvårdnad – att stödja hälsofrämjande processer. Lund: Studentlitteratur 179 s.
Borgengren M, Wächter A, (red) (2006) Samforskning: att lära av klienten. Stockholm: Mareld 190 s.
Lindell, L ( 2014) omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. http://dspace.mah.se/handle/2043/17829
Petersson B-O, Vahle L, (1997) Handledning – ett vårdpedagogiskt verktyg. Lund: Studentlitteratur 107 s.
Svedberg L, (2012) Gruppsykologi – om grupper, organisation och ledarskap. Studentlitteratur 3 uppl. 403 s.
Tveiten S, (2014) Yrkesmässig handledning – mer än ord. Lund: Studentlitteratur 2 uppl 263 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande och återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.