Benämning
Psykiatrisk vård vid akut och långvarig psykisk ohälsa
Engelsk benämning
Psychiatric Care with Acute and Lingering Mental Ill-Health
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-02-19
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska omfattande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges inom huvudområdet omvårdnad och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna tillämpa kunskaper inom medicinsk vetenskap, rehabilitering och beteendevetenskap i evidensbaserad och personcentrerad vård. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar fördjupad förmåga att samverka i team för att kunna kvalitetsutveckla och tillvarata hälsofrämjande resurser hos personer med psykisk ohälsa.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Psykiatri, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas förebyggande och främjande faktorer för psykisk hälsa och ohälsa. Vidare innehåller kursen epidemiologi, etiologi, symtombild, diagnostik och prevention vid kriser och vid olika sjukdomstillstånd såsom psykoser, förstämningssyndrom, suicid, ångestsyndrom, konfusion, personlighetsstörningar, beroende och missbruk för såväl vuxna som barn. Dessutom innehåller delkursen psykofarmakologi och andra behandlings-, rehabiliterings- och habiliterings metoder vid de olika psykiatriska ohälsotillstånden samt reflektion avseende de anhörigas situation.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning, med patientnära psykiatrisk omvårdnad på avancerad nivå. Dessutom ingår kontinuerligt deltagande i omvårdnadshandledning där reflektion kring självupplevda situationer och eventuella problem diskuteras med professionella handledare för att stärka den personcentrerade omvårdnaden.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera olika förklaringsmodeller för psykisk ohälsas etiologi, diagnostik och behandling
2. beskriva specifika psykiska sjukdomstillstånd och deras medicinska behandling samt urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter,
3. bedöma psykopatologiska tillstånd som kräver särskild tillsyn samt beskriva, och
4. redogöra för författningar och lagstiftning som påverkar vården inom specialistområdet för att åstadkomma säker vård.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. utifrån ett etiskt förhållningssätt identifiera psykiska, fysiska, sociala, kulturella och andliga behov hos personer med psykisk ohälsa och tillsammans med patienten stärka förmågan till egenvård
2. tillämpa och dokumentera omvårdnadsprocessen genom observation, bedömning, omvårdnadsdiagnostik, omvårdnadsordination, genomförande och utvärdering av patientens omvårdnad
3. organisera och delta i teamarbete rörande patientens situation i syfte att främja hälsa och bidra till minskat lidande, och
4.tillämpa författningar samt riktlinjer och rutiner, värna om patientens rättigheter/möjligheter samt kunna förmedla kontakt med rätt instans, hantera situationer där våld, hot om våld eller risk för skada föreligger samt medverka och initiera systematisk kvalitetsarbete för säker vård.
Arbetsformer
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri, 7,5 hp
Lärandemålen tränas genom föreläsningar och ett case seminarium där studentens aktiva kunskapssökande och kritiska reflektioner ingår.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Lärandemålen tränas genom aktivt kunskapssökande och läraktiviteten består av verksamhetsförlagd utbildning med patientnära omvårdnad och där såväl kursintroduktion handledning och den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri 7,5 hp
Lärandemål examineras genom individuell skriftlig tentamen där studenten ska kunna identifiera sjukdomstillstånd, beskriva förklaringsmodeller samt gällande lagstiftning och för sjukdomstillståndet passande behandlingsmetoder.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Lärandemål examineras under verksamhetsförlagd utbildning. Vid bedömningen används Wiklund & Falks (2008) bedömningsformulär ”Studenters utveckling under klinisk utbildning i
Specialistsjuksköterskeutbildning på avancerad nivå”.
Lärandemål 3 och 4 examineras därutöver med en individuell klinisk examinationsuppgift där studenten muntligt ska redovisa ett aktuellt omvårdnadsproblem eller omvårdnadsbehov.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvidsson, B & Skärsäter, I (red) (2006) Psykiatrisk omvårdnad – att stödja hälsofrämjande processer. Lund: Studentlitteratur 179 s.
Björkdahl, A (1999) Psyk-VIPS: att dokumentera omvårdnad enligt VIPS-modellen. Lund: Studentlitteratur 201 s.
Cleary, M; Hunt, GE; Horsfall, J & Deacon, M. (2012) Nurse-patient interaction in acute adult inpatient mental health units: a review and synthesis of qualitative studies. Issues Mental Health Nursing 33(2): 66-79
Edberg, A-K (red) (2002) Att möta personer med demens. Lund: Studentlitteratur
189 s.
Gillberg, C & Hellgren, L (red) (2000) Barn och ungdomspsykiatri.
Stockholm Natur och Kultur 560 s. Valda delar.
Go, F; Dykeman, M; Santos, J & Muxlow, J. (2011) Supporting clients on methadone maintenance treatment: a systematic review of nurse´s role. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 18:17-27.
Genung, V. (2012) Understanding the neurobiology, assessment, and treatment of substances of abuse and dependence: a guide for the critical care nurse. Critical Care Nursing Clinics of North America 24 (1) 117-30.
Kirkevold, M & Strömsnes Ekern, K (red) (2003) Familjen i ett omvårdnadsperspektiv. Stockholm: Liber 304 s.
Lingjearde O (2006) Psykofarmaka. Läkemedelsbehandling av psykiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur 508 s.
McCabe, R & Priebe S. (2004) The Therapeutiv Relationship in the Treatment of Severe Mental Illness: A Review of Methods and Findings. International Journal of Social Psychiatry 50:115
Wiklund Gustin L (2010) Vårdande vid psykisk ohälsa – på avancerad nivå. Lund: Studentlitteratur 419 s.
Ottosson, J-O (2009) Psykiatri. Stockholm: Liber 7:de upplagan 625 s.
Raadu, G (red. senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. Utkommer varje år. (ca 100 av 725 s).
Rask, M & Brunt, D. (2007) Verbal and social interactions in the nurse-patient relationship in forensic psychiatric nursing care: a model and its philosophical and theoretical foundation. Nursing inquiary 14 (2): 169-76.
Sun, FK; Long, A; Boore, J & Tsao, LI. (2004) A theory for the nursing care of patients at risk of suicide. Journal of Advanced Nursing 53 (6) 680-690.
Sunnqvist, C; Persson, U; Westrin, Å; Träskman-Bendz, L & Lenntorp, B. (2012) Grasping the dynamics of suicidal behaviour: combining time-geographic life charting and COPE ratings. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing doi: 10.1111/j.1365-2850.2012.01928.x. [Epub ahead of print]
Vetenskapsrådets portal till forskningsetiska riktlinjer. www.codex.vr.se
Aktuella avhandlingar och vetenskapliga artiklar
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.