Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-07
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten. Samtliga praktikplatser godkänns av utbildningsanordnaren.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Undervisningen på praktikplatsen leds av en av handledare som utses på praktikplatsen och omfattar i snitt 35 timmar i veckan. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd praktiklärare.
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs; närvaro på praktikplatsen omfattande 35 timmar i veckan; aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier; samt att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat. Handledarens utlåtande utgör en del av bedömningsunderlaget för examination.
Rätt till omtentamen Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Frånvaro
Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen, beslutar examinator om eventuell komplettering av tid. Frånvaro i andra obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering genomförs när praktikplats finns tillgänglig. Studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.
Underkänd med prövning
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende under praktiken kan examinator, efter samråd med handledare och studierektor, besluta att underkänna studenten i förtid. Detta kan till exempel gälla om klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, diskrimineras eller på annat sätt få sin tillit missbrukad. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för praktikens genomförande. Studenten har rätt att, inom ett år efter avbrottet, genomgå två prövningar enligt denna plan.
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten på att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och pröva ett professionellt bemötande och förhållningssätt i arbetet med människor i utsatta situationer. Studenten planerar och genomför sociala interventioner samt andra, för det professionella sociala arbetet, relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras det sociala arbetets organisering samt samverkan mellan olika verksamheter och professionella grupper. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman i det sociala arbetet med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete,
2. granska socionomens yrkesroll och yrkesutövningens organisatoriska kontext samt villkoren för arbetsledare och medarbetare,
3. bedöma det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från maktstrukturer i de förutsättningar som kön, klass, etnicitet, ålder och funktionsnedsättning skapar,
4. identifiera olika förhållningssätt i interprofessionellt samarbete, och
5. identifiera betydelsen av egna attityder och etiska förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål presenteras kursinnehållet, förutsättningar för den verksamhetsförlagda utbildningen och utbildningshandledningens speciella pedagogik. Undervisningen i övrigt utgörs av utbildningshandledning, seminarier, gruppdiskussioner och litteraturstudier. Under delkursen genomförs en individuell skriftlig uppgift samt ett seminarium. Praktikläraren gör ett besök hos studenten på praktikplatsen och examinerar muntligt lärandemål 1. Inför praktikbesöket formulerar studenten sina mål för delkurs 2. Student, handledare och praktiklärare fastställer vilka fördjupningsområden studenten skall fokusera på inför delkurs II. Vid praktikbesöket görs också en formativ muntlig utvärdering.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms av praktikläraren efter samråd med handledaren. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera och värdera den egna utvecklingen i relation till de grundläggande färdigheter som är förutsättning för professionellt socialt arbete. Vidare ska studenten kunna formulera vilka kunskaper och färdigheter som är av vikt att vidare utveckla för att kunna bedriva socialt arbete. Detta motsvara 8 högskolepoäng. Lärandemål 2, 3 och 5 examineras genom en enskild skriftlig uppgift där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva och diskutera verksamhetens organisatoriska sammanhang samt förmåga att bedöma och identifiera olika maktstrukturer inom socialt arbete. Uppgiften motsvarar 3 högskolepoäng. Lärandemål 4 examineras muntligt på ett seminarium och motsvarar 3 högskolepoäng. Vid bedömningen fokuseras på studentens förmåga att benämna och diskutera etiska utgångspunkter i det sociala arbetets praktik. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete genom att självständigt prövar ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Under handledning planerar, genomför och utvärderar studenten egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar eller det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukarperspektiv,
2. motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i etik och socialt arbete samt brukarens delaktighet,
3. värdera det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från hur egna förutsättningar och föreställningar om kön, klass, etnicitet, ålder och funktionsnedsättning påverkar det sociala arbetets praktik,
4. tillämpa och värdera kommunikativa färdigheter i interprofessionellt samarbete, och
5. värdera och ta ställning till egna attityder och maktpositioner samt inneha ett medvetet etiskt förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen 1–3 handleds studenten kontinuerligt i det sociala arbetets praktik. Studenten genomför också studiebesök i för praktikplatsens närliggande verksamheter. Lärandemål 4 uppnås genom att studenten deltar i en övning under rubriken Utbildning i samverkan (UIS). Lärandemål 5 uppnås genom en individuell skriftlig uppgift och ett seminarium. Samtliga schemalagda aktiviteter är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 bedömer praktikläraren efter samråd med handledaren. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera och motivera egna ställningstaganden samt genomföra och utvärdera sociala interventioner. Detta motsvarar 9 högskolepoäng. Lärandemål 4 uppnås genom en gruppaktivitet där fokus i bedömningen är interprofessionellt samarbete vilket motsvarar 1 högskolepoäng. Lärandemål 4–5 examineras genom en enskild skriftlig uppgift och ett seminarium där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera, diskutera och värdera ett etiskt förhållningssätt samt förmåga till självinsikt kring makt och attityder vilket motsvarar 4 högskolepoäng. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. systematiskt observera och analysera socionomers interventioner och relatera dessa observationer till teorier i socialt arbete, och
2. reflektera över det sociala arbetet, den personliga och professionella utvecklingen samt sin förmåga till empatisk förståelse av brukarnas situation och behov.
Delkursens arbetsformer
Genom systematisk reflektion tränar studenten sin empatiska förmåga och ett granskande förhållningssätt till det egna arbetet och lärandet. Delkursen innehåller samtal och reflektioner över hur studenterna ser på sin egen utveckling och sig själva i rollen som socionomer. Vikt läggs vid att studenterna presenterar sitt praktiksammanhang och reflekterar över händelser och situationer som har haft en speciell betydelse för den egna personliga och professionella utvecklingen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en enskild inlämningsuppgift samt aktivt deltagande på två seminarier vilket motsvarar 2 högskolepoäng. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
1. Beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukarperspektiv,
2. motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i etik och socialt arbete samt brukarens delaktighet.
3. värdera det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från de förutsättningar som olikheter avseende kön, klass, etnicitet, ålder och funktionshinder skapar,
4. reflektera över och tillämpa kommunikativa färdigheter i interprofessionellt samarbete, och
5. reflektera över betydelsen av egna attityder och ett etiskt förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet,
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. systematiskt observera och analysera socionomers interventioner och relatera dessa observationer till teorier i socialt arbete, och
2. reflektera över det sociala arbetet, den personliga och professionella utvecklingen samt sin förmåga till empatisk förståelse av brukarnas situation och behov.
Arbetsformer
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen i en verksamhet som bedriver professionellt socialt arbete. Undervisningen på praktikplatsen leds av en av fakulteten utsedd handledare. Praktikläraren besöker studenten på praktikplatsen vid minst ett tillfälle. Praktiklärare stödjer student och handledare med utgångspunkt från studentens och kursens mål. Under delkursen genomförs obligatoriska föreläsningar och examinerande seminarier. Inför seminarierna förbereder studenterna individuellt en skriftlig inlämningsuppgift. Seminariet kräver aktivt deltagande.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 -5 i delkurs 1och 2 samt lärandemål 1 och 2 i delkurs 3 bedöms genom enskilda examinerande papers samt aktivt delatagande i seminarier som anordnas på campus.
För att bli godkänd på delkursen krävs närvaro på praktikplatsen omfattande minst 32 timmar i veckan. För godkänt resultat krävs också att studenten har deltagit i kursens obligatoriska seminarier och att de skriftliga inlämningsuppgifterna godkänts. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat. Handledarens utlåtande utgör bedömningsunderlag för examinationen. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd lärare. Om frånvaron överstiger fem arbetsdagar skall den kompenseras enligt examinatorns beslut. Även eventuell frånvaro i andra obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator..
Avbrytande av den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn så kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas eller att studenten uppvisar annat olämpligt beteende på praktikplatsen, kan examinator efter samråd med handledare och studierektor besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
VFU kan förläggas på annan ort än utbildningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Petitt, B & Olson, H (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-196. 52 s.
Övrelid, B (2008) Challenging the impact of Practice placement in Education of Social Workes. European journal of social education. s. 49-57. 8 s. finns som pdf-fil på kursens hemsida.
Internationella vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 50 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Petitt, B & Olson, H (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-196. 52 s.
Svensson, K, Jonsson, E & Laanemets, L (2008) Handlingsutrymme; utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. s. 15-55, 94-116, 216-232. 78 s.
Övrelid, B (2008) Challenging the impact of Practice placement in Education of Social Workes. European journal of social education. s. 49-57. 8 s. Finns som pdf-fil på kursens hemsida.
Internationella vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Svensson, K, Jonsson, E & Laanemets, L (2008) Handlingsutrymme; utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. s. 15-55, 94-116, 216-232. 78 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.