Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-07-01
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förmåga att tillämpa teoretisk kunskap på det sociala arbetets praktik och kompetens att bedriva professionellt socialt arbete.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten på att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och självständigt pröva ett professionellt bemötande och förhållningssätt i arbetet med människor i utsatta situationer. Studenten genomför behovsbedömningar, planerar och genomför sociala interventioner samt andra för det professionella sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras även det sociala arbetets organisering samt samverkan mellan olika verksamheter och professionella grupper med anknytning till praktikplatsen. Fortlöpande diskuteras etiska problem i det sociala arbetet samt frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och det mångkulturella samhället.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten på att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och självständigt pröva ett professionellt bemötande och förhållningssätt i arbetet med människor i utsatta situationer. Studenten genomför behovsbedömningar, planerar och genomför sociala interventioner samt andra för det professionella sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras även det sociala arbetets organisering samt samverkan mellan olika verksamheter och professionella grupper med anknytning till praktikplatsen. Fortlöpande diskuteras etiska problem i det sociala arbetet samt frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och det mångkulturella samhället.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Genom systematisk reflektion tränar studenten sin empatiska förmåga och ett granskande förhållningssätt till det egna arbetet och den egna kunskapsutvecklingen.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete,
2. granska socionomens yrkesroll och yrkesutövningens organisatoriska kontext samt villkoren för arbetsledare och medarbetare,
3. bedöma det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från de förutsättningar som olikheter avseende kön, klass, etnicitet, ålder och funktionshinder skapar,
4. reflektera över och tillämpa kommunikativa färdigheter i interprofessionellt samarbete, och
5. reflektera över betydelsen av egna attityder och ett etiskt förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
1. Beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukarperspektiv,
2. motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i etik och socialt arbete samt brukarens delaktighet.
3. värdera det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från de förutsättningar som olikheter avseende kön, klass, etnicitet, ålder och funktionshinder skapar,
4. reflektera över och tillämpa kommunikativa färdigheter i interprofessionellt samarbete, och
5. reflektera över betydelsen av egna attityder och ett etiskt förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet,
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. systematiskt observera och analysera socionomers interventioner och relatera dessa observationer till teorier i socialt arbete, och
2. reflektera över det sociala arbetet, den personliga och professionella utvecklingen samt sin förmåga till empatisk förståelse av brukarnas situation och behov.
Arbetsformer
Under delkurs 1 och 2 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen i en verksamhet som bedriver professionellt socialt arbete. Undervisningen på praktikplatsen leds av en av fakulteten utsedd handledare. Praktikläraren besöker studenten på praktikplatsen vid minst ett tillfälle. Praktiklärare stödjer student och handledare med utgångspunkt från studentens och kursens mål. Under delkursen genomförs obligatoriska föreläsningar och examinerande seminarier. Inför seminarierna förbereder studenterna individuellt en skriftlig inlämningsuppgift. Seminariet kräver aktivt deltagande.
Under delkurs 3, som pågår parallellt med delkurs 1 och 2, observerar och intervjuar studenten en yrkesverksam socialarbetare samt analyserar intervjumaterial och observationsanteckningar enligt en särskild modell för strukturerad reflektion. Studenterna genomför också en tredagars workshop där de tränar sina kommunikativa färdigheter och empatiska förmåga i samtal.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 -5 i delkurs 1och 2 bedöms genom enskilda examinerande papers samt aktivt delatagande i seminarier som anordnas på campus.
För att bli godkänd på delkursen krävs närvaro på praktikplatsen omfattande minst 32 timmar i veckan. För godkänt resultat krävs också att studenten har deltagit i kursens obligatoriska seminarier och att de skriftliga inlämningsuppgifterna godkänts. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat. Handledarens utlåtande utgör bedömningsunderlag för examinationen. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd lärare. Om frånvaron överstiger fem arbetsdagar skall den kompenseras enligt examinatorns beslut. Även eventuell frånvaro i andra obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
I delkurs 3 examineras studenten genom en individuell skriftlig rapport.
Avbrytande av den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn så kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
VFU kan förläggas på annan ort än utbildningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Pettit, B & Ohlson, H (1994) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-195. 52 s.
Svensson, K, Jonsson, E & Laanemets, L (2008) Handlingsutrymme; utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. s. 15-55, 94-116, 216-232. 78 s.
Övrelid, B (2008) Challenging the impact of Practice placement in Education of Social Workes. European journal of social education. s. 49-57. 8 s.
Finns som pdf-fil på kursens hemsida.
Internationella vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 50s
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Pettit, B & Ohlson, H (1994) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-195. 52 s.
Svensson, K, Jonsson, E & Laanemets, L (2008) Handlingsutrymme; utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. s. 15-55, 94-116, 216-232. 78 s.
Övrelid, B (2008) Challenging the impact of Practice placement in Education of Social Workes. European journal of social education. s. 49-57. 8 s.
Finns som pdf-fil på kursens hemsida.
Internationella vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 50s
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Mayhew, J (1999). Theory, practice and the psychology of expertise. Social Work Education, VOL. 18, NO. 2, 1999. s. 195-206. 12 s.
Ward, A (1999). The “matching principle”: designing for process in educational education. Social Work Education, VOL. 18, NO. 2, 1999. s. 161-169. 8 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.