Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde.
Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att använda skissen som ett kreativt och effektivt verktyg. Skissen underlättar lösandet av problem som uppstår i den kreativa designprocessen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha fått en inblick i hur skissen som verktyg används av olika yrkesgrupper
- ha utvecklat en grundläggande förståelse för hur olika sätt att skissa kan användas i den egna kreativa processen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- på ett grundläggande plan, kunna använda sig av olika sorters skisstekniker för att driva en kreativ process framåt och på ett enkelt sätt sammanställa och förmedla en sådan process
Obligatoriska föreläsningar ca 15 timmar, övningar ca 40 timmar, samt självstudier ca 140 timmar.
Studenten bedöms genom presenterad och godkänd portfölj, där störst vikt läggs vid helhetsbedömning av utförda övningar och projekt.
Krav för godkänd: Godkänd portfölj, samt deltagande vid obligatoriska undervisningsmoment.
Projektlitteraturen är individuell och tas fram i samband med inlämningsuppgift.
Några förslag till möjlig litteratur är:
- Birgerstam, Pirjo 2000 Skapande Handling: -om idéernas födelse, Studentlitteratur AB
- Edwards, Betty 2003 The new drawing on the right side of the brain, Souvenir Press Ltd
- Kleon, Austin 2012 Stjäl som en konstnär: 10 saker ingen berättat för dig om kreativitet, Arx Förlag
- Smith, Keri 2010 Mess, Penguin Books Ltd
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.