Kandidatexamen om 180 hp eller yrkesexamen om 180 hp.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i magisterprogrammet Hållbar stadsutveckling - ledning och organisering och i masterprogrammet Hållbar stadsutveckling – ledning, organisering och förvaltning. Kursen ges även som fristående kurs.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över projekt- och processledning i urban utveckling, speciellt avseende skapandet av hållbar stadsutveckling och hantering av kommunikation mellan olika typer av intressenter.
Kunskap & förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar av projekt och processledning i stadsutvecklingsprojekt
Färdighet & förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- utifrån relevanta teoribildningar kring projekt och processledning självständigt kunna analysera stadsutvecklingsprojekt
- kunna utvärdera ledningsstrategier för hållbar stadsutveckling.
- Självständigt kunna finna och syntetisera relevant forskning om ledning av projekt och processer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna reflektera över olika aspekter av utvecklingsprojekt med avseende på hur de inverkar på människa och miljö
- kunna göra avvägningar och hitta balans mellan olika viktiga perspektiv i hållbar utveckling i specifika utvecklingsarbeten.
Föreläsningar ca 30 timmar. Seminarier för diskussioner utifrån deltagarnas egna erfarenheter ca 9 timmar. Arbete med case ca 100 timmar, varav ca 15 timmar med obligatorisk närvaro i seminarium. Obligatoriskt seminarium för redovisning av självständigt arbete ca 3 timmar. Självständigt arbete och övriga självstudier ca 258 timmar.
Kursen examineras genom
- analys av 3-5 fall(case)som handlar om ledning av stadsutveckling. Fallen redovisas dels skriftligt, dels muntligt vid obligatoriska seminarier, 10 hp.
- ett självständigt arbete som belyser ledningsfrågor i ett stadsutvecklingsprojekt. Arbetet redovisas dels skriftligt, dels muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, 5 hp
För godkänt betyg på kursen krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs att minst hälften av casen är väl godkända samt att fallstudien är väl godkänd.
Litteratur och övriga läromedel
- Andersen, E. S. et al. 1994. Målinriktad Projektstyrning. Lund: Studentlitteratur.
- Hallgren, L and Ljung, M. 2005. Miljökommunikation: Aktörssamverkan och Processledning. Lund: Studentlitteratur
- Heath, C och Heath, D. 2007. Made to Stick. London: Random House.
- McDonough, W och Braungart M. 2002. Cradle to Cradle: Remaking the Way we make Things. New York: North Point Press.
- The Sustainable Urban Development Reader. 2004. London, New York: Routledge.
- Yin, R. K. Case Study Research : Design and Methods. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Övrig kurslitteratur
Urval av case, bokkapitel och artiklar.
Fördjupningslitteratur som väljs i samråd med lärare.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.