Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Interaktionsdesign:Programmering II
Engelsk benämning
Interaction design: Programmering II
Kurskod
KD405A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-14
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
30hp från termin 1 inom programmet Interaktionsdesign 180hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Syfte
Kursen skall ge grundläggande förståelse och färdighet i programmering ur en interaktionsdesigners perspektiv.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment:
- Individuellt arbete I form av föreläsningar, laborationer och seminarier (6 hp)
- Projektarbete (1,5 hp)
Det inledande momentet är en praktisk och teoretisk orientering i programmering av interaktiva upplevelser och grundläggande principer för klientserverprogrammering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha visat
- Förståelse för och kunskap om de grundläggande principerna för att skapa interaktiva upplevelser och för principerna bakom klient server programmering.
- Förmåga att i grupp kunna konstruera en komplett mindre applikation med ett grafiskt gränssnitt samt underliggande logik.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, seminarier samt projektarbete.
Bedömningsformer
Delmoment 1 examineras genom 7 laborationer som samtliga ska vara godkända (lärandemål 1 5 hp) och 2 seminarier som båda ska vara godkända (lärandemål 1, 1 hp).
Delmoment 2 examineras genom inlämning av en i grupp konstruerad applikation, där studenten individuellt bidragit till färdigställandet (lärandemål 2, 1,5 hp).
För omprov av moment 2 råder särskilda förhållanden eftersom det bygger på aktivt deltagande under bestämda tidsperioder i specifikt projekt. Det gör att eventuella omprov erbjuds enligt studenternas rättigheter till provtillfällen, men då sker justeringar av den aktuella uppgiften, eftersom den inte kan ges samma förutsättningar som under det ordinarie tillfället
Kurslitteratur och övriga läromedel
Marijn Haverbeke,”Eloguent JavaScript" (2015), No Starch Press.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).