Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Interaktionsdesign: Forskning i interaktionsdesign
Engelsk benämning
Interaction design: Research in Interaction Design
Kurskod
KD403A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-05-13
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla studenternas vetenskapliga förmåga, med fokus på huvudområdet interaktionsdesign. I detta ingår t.ex. att arbeta med vetenskaplig litteratur, konstruera argument och skriva akademisk text.
Innehåll
Studenterna introduceras till vetenskapsteori och till vetenskapligt förhållningssätt i relation till forskning inom interaktionsdesign. Vi problematiserar betydelsen av kunskapande och hur det kan tillämpas i en designprocess. Forskning i interaktionsdesign introduceras genom ett urval samtida och klassiska interaktionsdesigntexter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
1. Kunna rama in och beskriva ett befintligt forskningsämne inom området interaktionsdesign, och presentera detta i en uppsats,
2. Kunna välja texter för att stödja ett argument,
3. Kunna föra ett resonemang grundat i relevant litteratur,
4. Visa förmåga att skriva akademiska texter (ordval, formatering, argumentation, referensteknik och struktur).
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar och självständigt arbete. Studenterna utvecklar sin vetenskapliga kompetens inom ramen för en skriftlig uppsats inom ett interaktionsdesignämne.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom bedömning av en uppsats inom ett valt forskningsområde inom interaktionsdesign (Lärandemål 1-4).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Muratovski, G. (2016) Research for Designers: A Guide to Methods and Practice. Sage Publishers
Rienecker, L. and P. S. Jörgensen (2014) Att skriva en bra uppsats. Liber.
Blomström, V. and J. Wennerberg (2015) Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur.
Ytterligare forskningstexter introduceras i samband med föreläsningar och uppsatsämnen.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).