Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Interaktionsdesign: Metoder i interaktionsdesign I
Engelsk benämning
Interaction design: Methods of Interaction Design I
Kurskod
KD400A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-04-08
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Syfte
Under kursen arbetar studenterna med att utveckla designkoncept utifrån en grundläggande interaktionsdesignprocess med research, fältarbete, konceptutveckling och utvärdering. Därmed ger kursen grundläggande insikter i ämnesområdet och förbereder studenterna för framtida kurser, designprojekt och projektarbete.
Innehåll
Kursen kombinerar teoretiskt kunskapsinhämtande och praktiska designuppgifter.
Kursen är indelad i följande delmoment:
- Designprojekt i grupp
- Seminarium
- Individuell skriftlig inlämning
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- uppvisa förståelse för betydelsen av interaktionsdesign inom olika genrer och för olika användare, användningsområden och brukskontexter.
- planera och genomföra ett designprojekt.
- arbeta med olika designmetoder och verktyg med fokus på en användarcentrerad designprocess.
- delta i en kritisk diskussion kring interaktionsdesign utifrån kurslitteratur.
- reflektera över kollaborativt designarbete och dess möjligheter, respektive utmaningar.
- använda för ämnet vedertaget språkbruk.
Arbetsformer
Kursen baseras på ett designprojekt i grupp, föreläsningar, handledning, seminarier och workshops.
Bedömningsformer
Studenten blir examinerad genom tre delmoment:
Delmoment 1: Projektrapport skriven i grupp. (Lärandemål 1, 2, 3). 2 hp
Delmoment 2: Aktivt deltagande i två seminarier, (Lärandemål 4, 6). 1,5 hp.
Delmoment 3: Individuell skriftlig reflektion (Lärandemål 5, 6). 4 hp.
När ovanstående kriterier uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvola, Mattias (2014) Interaktionsdesign och UX. Studentlitteratur.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).