Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Ledarskap och organisation med inriktning mot människobehandlande organisationer
Engelsk benämning
Leadership and organisation with focus on Human Service Organisations,
Kurskod
HS619B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-03-28
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Legitimerad sjuksköterska eller annan examen inom det människobehandlande området omfattande minst 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses som fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenten med utgångspunkt från sin egen professionella bakgrund fördjupar sina kunskaper om organisationer och ledarskap samt dessa teoriers tillämpning på och konsekvenser för människobehandlande organisationer.
Innehåll
I kursen diskuteras de människobehandlande organisationernas politiska och organisatoriska förutsättningar, samt teorier om organisation, ledarskap, lärande samt organisationskultur och dess betydelse för utveckling av den människobehandlande organisationen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- beskriva hur olika professioners teoretiska grunder, etiska värderingar och människosyn kan påverka människobehandlande organisationer
- identifiera de särdrag som utmärker människobehandlande organisationer samt analysera sociala relationer, strukturer och processer i organisationer och deras betydelse för ledarskapet,
- förklara hur olika politiska och organisatoriska förutsättningar påverkar människobehandlande organisationer, och
- förklara vilka konsekvenser olika former av ledarskap kan ha i människobehandlande organisationer.
Arbetsformer
Undervisningen är projektorienterad och formas utifrån tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter samt tränar aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Kursintroduktionerna, föreläsning, seminarier och examinationsseminarium ingår under kursen som obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Examination sker i form av löpande hemuppgifter samt färdigställande av ett paper som seminariebehandlas vid kursens slut.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med mycket goda resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Christensen, T, Laegreid, P. Roness, P G.Rövik, K A. (2005) Organisationsteori för offentlig sektor. Malmö: Liber. 224s.
Corvellec, H. (2005) Mot en respektens etik för servicemötet. 16s. I Corvellec, H Lindquist, H (red.) (2005) Servicemötet – multidisciplinära öppningar. Malmö: Liber.
Eksell, J. (2005) Teorier om servicemötet. 21 s.I Corvellec, H Lindquist, H (red.) (2005) Servicemötet – multidisciplinära öppningar. Malmö: Liber.
Ellström, E. Ekholm, Bl, Ellström, P-E (red) (2003) Verksamhetskultur och lärande. Om äldreomsorgen som lärandemiljö. Lund: Studentlitteratur. 172s
Hasenfeld, Y.(red)(2010) Human services as complex organisations. Sage Publications inc. 550s.
Hinshelwood, R.D.,Skogstad, W. red. (2000) Observing Organisations – anxiety, defence and culture in health care:London: Routledge. 170s.
Nordgren, L. (2005) Konsekvenser av att applicera servicemötets kundbegrepp på hälso- och sjukvård – En kritisk analys.15 s. I Corvellec, H Lindquist, H (red.) (2005) Servicemötet – multidisciplinära öppningar. Malmö: Liber
Nyström, M (2003) Möten på en akutmottagning - om effektivitetens vårdkultur. Lund: Studentlitteratur. 246 s
Persson, J.E., Westrup,U., (2005) När människor arbetar med människor – Lärdomar från sociala tjänsteverksamheter. 12 s. Corvellec, H Lindquist, H (red.) (2005) Servicemötet – multidisciplinära öppningar. Malmö: Liber.
Thylefors, I. (2007) Ledarskap i Human-Service organisationer. Stockholm: Natur och Kultur.274 s.
Tillkommer vetenskapliga artiklar samt litteratur med relevans för studentens val av ämne för paper, vald i samråd med examinator. (ca 300s)
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande och återkopplas av kursansvarig lärare på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte ges längre eller kursinnehållet väsentligt ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en två terminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde innan registreringen.
Övrigt