Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram motsvarande minst en kandidatexamen såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program, samt Engelska 6.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare och klient/behandlare.
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Kursen belyser olika aspekter av våld, trauma och sexualitet utifrån aktuell forskning.
I kursen analyseras och diskuteras kopplingar mellan våld, trauma och sexualitet med hjälp av relevanta teorier och begrepp. Kursinnehållet kommer också tillämpas till kliniskt arbete och den professionella rollen såsom professionella verktyg och strategier för bemötande av traumatiserade individer/grupper samt etiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
- identifiera och diskutera centrala frågor och teoretiska perspektiv i relation till våld, trauma och sexualitet,
- analysera kopplingar mellan våld, trauma och sexualitet utifrån aktuell forskning och olika teoretiska perspektiv, och
- tillämpa kunskap om våld, trauma och sexualitet i den professionella rollen inklusive professionella verktyg och strategier för bemötande av traumatiserade individer/grupper samt etiska aspekter.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och gruppdiskussioner, projektarbete samt enskilda studier. Lärandemål 1-3 uppnås genom deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt. Föreläsningar och seminarier behandlar kursens olika teman. Vid seminariet sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp. I arbetet med enskild skriftlig tentamen väljs aktuella vetenskapliga artiklar av relevans för ett eget valt tema.
Lärandemål 1-3 examineras individuellt muntligt genom redovisning av projektarbete i tvärgrupper, fokus i bedömningen är studenternas förmåga att identifiera och diskutera centrala frågor och teoretiska perspektiv i relation till våld, trauma och sexualitet samt analysera kopplingar däremellan. Samtliga lärandemål examineras även genom individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömningen ligger på förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema av relevans för kursens område med hjälp av vetenskapliga källor samt visa förmåga att tillämpa kunskap kring detta tema i den professionella rollen.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Projektarbetet betygssätts med Pass (E) eller Fail (U). Den individuella tentamen betygssätts med Excellent (A), Very Good (B), Good (C), Satisfactory (D), Pass (E) or Fail (U). För Godkänt betyg på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska moment, fått Godkänt både på projektarbetet och den individuella uppgiften. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänt på den individuella uppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Briere JN, Scott C, (2015) Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation, and treatment (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE. Chapters 1-2 (50 pages).
Buehler S, (2021). What Every Mental Health Professional Needs to Know About Sex: Vol. Third edition. Springer Publishing Company: New York, NY. (150 selected pages out of 361)
Campbell R, Dworkin E, Cabral G, (2009) An ecological model of the impact of sexual assault on women’s mental health. Trauma, Violence & Abuse, 10(3), 225–246. (21 pages)
Hall K S K, Binik Y M, (2020) Principles and Practice of Sex Therapy (6th ed.). New York: Guilford Publications. (150 selected pages out of 536)
Hensel JM, Ruiz C, Finney C, Dewa CS, (2015) Meta-analysis of risk factors for secondary traumatic stress in therapeutic work with trauma victims. Journal of Traumatic Stress, 28(2), 83-91. (8 pages)
Jaconis M, Boyd S J, Gray M J, (2020) History of Sexual Violence and Associated Negative Consequences: The Mediating Role of Body Image Dissatisfaction. Journal of Loss and Trauma, 25(2), 107-123. (13 pages)
Levenson J, (2017) Trauma-Informed Social Work Practice. Social Work, 62(2), 105–113. (8 pages)
Pulverman C, Kilimnik C, Meston C, (2018) The Impact of Childhood Sexual Abuse on Women’s Sexual Health: A Comprehensive Review. International Society for Sexual Medicine, 6(2):188-200. (12 pages)
Rupert P A, Miller A O, Dorociak K E, (2015) Preventing burnout: What does the research tell us? Professional Psychology: Research And Practice, 46(3), 168-174. (6 pages)
Savin-Williams R, (2018). Developmental Trajectories and Milestones of Sexual-Minority Youth. In S. Lamb & J. Gilbert (Eds.), The Cambridge Handbook of Sexual Development: Childhood and Adolescence (p. 156-179). Cambridge: Cambridge University Press. (23 pages)
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.