Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Odontologisk handledarutbildning
Engelsk benämning
Odontological supervisor training
Kurskod
TV404A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-10-06
Gäller från
2022-04-01
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs yrkesexamen som tandhygienist, tandläkare eller tandtekniker samt Svenska B och Engelska A alternativt Svenska 3 och Engelska 6 på gymnasienivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet odontologi och ges på avancerad nivå. Kursen kan ingå i examensfordringarna för master- magister-, och doktorsexamen.
Syfte
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kompetens och beredskap att stimulera till lärande och professionell utveckling med ett coachande och reflekterande förhållningssätt i odontologiska lärandemiljöer. Kursen riktar sig till dig som är lärare eller handleder inom odontologisk utbildning. Strategier för att främja lärande i olika lärandemiljöer och mellan olika professioner inom odontologin belyses under kursen.
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring kompetensområden, där handledaren ska utveckla sin förmåga att stödja lärande utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt både ur ett pedagogiskt och odontologiskt perspektiv. Fokus är på utveckling av deltagarnas pedagogiska och professionella kompetenser, såsom att stödja, återkoppla och bedöma studenternas professionella självständighetsutveckling och kompetens i professionella möten med ett utmaningsbaserat förhållningssätt. Kursen betonar hur man kan skapa en god lärandemiljö som bygger på aktivt och inkluderande deltagande, utifrån regelverk och aktuella organisationer i sin handledarroll. Deltagarna kommer att analysera sin roll och sina förutsättningar för att stödja studenters progression mot självständighet, egenansvar och inflytande genom hela utbildningen samt använda digitala verktyg som stöd i handledarrollen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren kunna:
- beskriva den verksamhet och organisation samt dess regelverk som man är del av som handledare
- redogöra för evidensbaserad vetenskaps betydelse för handledning
- redogöra för faktorer som kan påverka mellanmänskliga relationer i en handledningssituation
- beskriva den vetenskapliga grunden för de principer och den pedagogiska ansats som tillämpas i ett utmaningsbaserat lärande.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren kunna:
- argumentera för val av handledarstrategi baserat på aktuell forskning om lärande
- argumentera för återkoppling som stöd för lärande
- förklara självständighetsbegreppet och dess tillämpning
- tillämpa reflektion som pedagogiskt redskap i handledarsituationen
- genomföra svåra samtal och handleda i konfliktsituationer både i relation till studenter och patienter
- reflektera över kulturmöten, genus- och jämställdhetsfrågor av betydelse vid handledning
- använda digitala verktyg som stöd i handledarrollen
- analysera hur ett professionellt förhållningssätt avseende strategier för evidensbaserad vård och pedagogik påverkar främjandet av oral hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren kunna:
- förhålla sig professionell i handledningssituationen så att både studentens och patientens behov respekteras.
Arbetsformer
Olika lärandemiljöer kommer att användas. Webbaserade lärandemiljöer, används för kommunikation mellan kursdeltagare och kursgivare. Aktiva lärandeformer tillämpas där deltagarna arbetar med olika tema. Under kursens gång finns återkommande tillfällen för kamratåterkoppling, utbyte av erfarenhet och egenreflektion.
Arbetsuppgifter kopplas till egen handledarverksamhet och värdering av aktuell litteratur.
Bedömningsformer
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (3,5 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i att besvara flervalsfrågor i samband med seminarier och aktivitet vid seminarium. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut
- fördjupningsuppgift som examineras muntligt och skriftlig (4hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen.
Kurslitteratur
Rekommenderad kurslitteratur kommer att finnas tillgänglig 4 veckor innan kursstart
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Vid kursens slut sker en skriftlig utvärdering som sammanställs och återkopplas till deltagarna i samband med kursens avslutning.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.