Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Simple Periodontal Disorders
Kurskod
TV162A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-11-23
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på terminskurs 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och kliniska färdigheter om diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar samt färdigheter kring kommunikation i olika professionella sammanhang. Studerande ska också utveckla sin förmåga till ett kritiskt förhållningssätt och att värdera sin egen kunskapsutveckling.
Innehåll
Kurs 2 är uppbyggd kring diagnostik och behandling av gingivit och enkla parodontala förändringar samt olika fysiologiska processer som respiration och cirkulation. I samband med studierna om gingivit och parodontit sker en fördjupning av inflammatoriska processer och läkning av orala vävnader, dvs återställande av kroppens barriärfunktioner. Det ingår dessutom studier om röntgen som diagnostisk metod för parodontal sjukdom.
Anatomi, nervledning, smärtfysiologi och farmakologi studeras för att kunna åstadkomma en smärtfri behandling genom lokalanestesi.
Patientkontakt och behandling fokuserar på professionellt bemötande, förebyggande tandvård och kommunikation mellan patient och tandläkare. Även betydelsen av genus och etnicitet för relationer i studentgrupper tas upp. Förmågan att söka, läsa, förhålla sig kritiskt till och presentera vetenskaplig information tränas också.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara betydelsen av barriärfunktionen i munhålan
- förklara hur inflammationsreaktionen uppkommer och förstå dess funktion vid läkning
- förklara hur lokala och generella faktorer påverkar infektionsförsvaret
- förklara hur den orala mikrobiotan påverkas och förändras av förändringar i den orala miljön kopplade till gingivit och parodontit
- förklara benvävnadens normala omsättning
- beskriva hur vävnader i munhålan kan regenerera
- förklara hur inflammation i parodontal vävnad uppkommer, utvecklas och behandlas
- förklara principen för orsaksinriktad behandling
- beskriva begreppen diagnostisk metod, fynd, diagnos och deras inbördes relation
- beskriva vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende parodontal vävnad
- beskriva hur röntgenstrålningen kan ge upphov till bild och hur olika vävnader i munhålan avbildas
- beskriva hur röntgenstrålning påverkar biologisk vävnad och omfattningen av stråldoser till patient vid intraoral röntgenundersökning och deras relation till bakgrundsstrålning
- beskriva hur man kan minimera stråldos till patienter och personal vid bitewingundersökning
- förklara vilka faktorer som påverkar kvaliteten i bitewingröntgenbilden vid bedömning av parodontal benvävnad
- beskriva hur normalanatomiska strukturer och förändringar i parodontal benvävnad avbildas i bitewingröntgenbilden
- redogöra för bitewingröntgenundersökning för bedömning av parodontal benvävnad.
- förklara hur smärta uppkommer, fortleds och upplevs
- förklara verkningsmekanismerna för och de biologiska effekterna av lokalanestetika
- topografiskt beskriva anatomiska strukturer av betydelse för lokalanestesi i munhålan
- beskriva tekniken vid lokalanestesi av tänder med omgivande vävnader
- redogöra för innebörden av infektionskontroll och arbetshygien
- beskriva fysiologi och patofysiologi för cirkulation och respiration samt hur dessa kan påverkas principiellt av medicinering eller sjukdom med speciell hänsyn till den odontologiska behandlingssituationen
- förklara hur syre transporteras i kroppen och avlämnas i vävnaderna
- förklara olika läkemedels verkan på adrenerga receptorer
- förklara hur livshotande situationer kan uppkomma i den odontologiska behandlingssituationen och redogöra för varför dessa kan vara livshotande
- redogöra för lagar och förordningar som styr tandvården (tandvårdslag, lag om statligt tandvårdsstöd, patientdatalag, offentlighets- och sekretesslag, patientsäkerhetslag, strålskyddslag, Socialstyrelsens föreskrifter om delegering inom tandvården)
- redogöra för principerna för anamnesupptagning och journalföring
- beskriva hur genus och etnicitet kan ha betydelse för relationer i grupper
- beskriva principer för kommunikation mellan vårdgivare och patient.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utifrån samlade fynd diagnostisera och behandla gingivit
- jämföra fynden från olika diagnostiska metoder avseende gingivit och parodontit
- utföra bitewingundersökning på patient som underlag för bedömning av parodontal vävnad
- analysera kvaliteten i bitewingröntgenbilden med avseende på bedömning av parodontal vävnad och kunna identifiera orsaker till eventuella brister
- identifiera normalanatomiska strukturer och vävnader samt förändringar i parodontal vävnad i bitewingröntgenbilden
- utföra professionell tandrengöring
- ge information om gingivit och parodontit samt ge munhygieninstruktion
- utföra lokalanestesi av tänder med omgivande vävnader
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- tillämpa principer för infektionskontroll och arbetshygien i tandvårdssituationen
- informera om röntgenstrålningens biologiska effekter för personer utanför professionen
- med stöd av handledare ta upp anamnes och genomföra intraoral undersökning samt dokumentera samlade fynd i journal
- informera sig om läkemedels verkningar och biverkningar
- söka, inhämta och sammanfatta vetenskaplig information, samt förhålla sig konstruktivt kritiskt till olika former av texter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga att eftersträva optimal kvalitet i bitewingröntgenbilden för bedömning av parodontal vävnad, med minsta möjliga stråldos
- vilja att fördjupa sina kunskaper och färdigheter i odontologi
- reflektera över den egna såväl som andras insatser i gruppsamverkan och identifiera utvecklingsmöjligheter
- systematiskt reflektera över det egna lärandet och beakta konstruktiv kritik
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Arbetsformer
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet. Andra lärandeaktiviteter som förekommer är laborationer, demonstrationer, auskultationer, föreläsningar samt kliniska övningar.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas.
Prekliniska och kliniska moment
Kliniska- och prekliniska övningar förbereder för kommande patientmöten där man under kursen skall lära sig att diagnostisera och behandla enkla parodontala förändringar samt kunna ge smärtlindring i behandlingssituationen.
Bedömningsformer
Examinationer
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (10 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i att besvara flervalsfrågor i samband med seminarier och aktivitet vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska/kliniska moment samt professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs, Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut
- skriftlig examination (20 hp)
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandläkarprogrammet. Studenten har därutöver rätt att examineras på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma krav.
Både portfolio och skriftlig examination måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs 3.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt kliniskt moment och att ett examinationstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska färdighetsträning på denna kurs. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur tillhandahålles innan kursstart. Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
I tillägg till kursvärderingen sker kontinuerlig utvärdering i olika former såsom vid Programråd två gånger per termin där kursrepresentant, representant från Odontologiska studentkåren samt program och kursansvarig medverkar. Dessutom sker schemalagda utvärderingssamtal mellan studentgruppsrepresentanter och kursansvarig regelbundet under terminen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.