Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 4 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Kursen syftar till att ge kunskap om utvärdering av diagnostik och behandling av orala infektioner.
Kursen ägnas åt att studera orsaker till partiell/total tandförlust, dess betydelse för uppkomst av orala funktionsstörningar samt hur ersättningar av tandförluster kan återställa orala funktioner.
Inför protetisk rehabilitering är det värdefullt att den studerande förstår betydelsen av att värdera utfallet av klinisk behandling i en helhet och ta ställning till om kompletterande sjukdomsinriktad behandling är indicerad.
Den kliniska träningen under kursen omfattar behandling av pulpit och apikal parodontit samt behandlingsuppföljning av parodontit. Kirurgisk behandling av svårbehandlade parodontitfall utförs. Särskild vikt läggs vid prognosen för parodontalt sjuka och/eller endodontiskt involverade tänder.
Käksystemets normala uppbyggnad och funktion belyses såväl som hur effekterna av störningar kan diagnostiseras och åtgärdas. Stor vikt kommer att läggas vid bettfunktionens upprätthållande i samband med att ersättningar görs för förlorad tandsubstans och/eller tandförluster av olika omfattning.
I samband med framställningen av protetiska konstruktioner inhämtas såväl kunskap om sammansättning och egenskaper hos dentala material, som hur dessa material interagerar med individen och miljön. Den studerande kommer under kursen att nära samarbeta med tandtekniker och erhålla god insyn i och utföra tandtekniska moment som erfordras för framställning av protetiska konstruktioner. För att tillägna sig en kvalitetsmedvetenhet vad gäller konstruktioners utförande och avsedda funktion, stimuleras den studerandes förmåga att utvärdera egna arbetsinsatser och att reflektera över beslut och val av protetiska konstruktioner.
Beteendevetenskapliga och samhällsrelaterade faktorer av betydelse vid val av behandling belyses under kursen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara käksystemets anatomi och fysiologi samt relationen mellan ocklusion, artikulation och funktion
- förklara principerna för och betydelsen av bettanalys och preprotetisk bettslipning
- redogöra för och förklara principerna för tandextraktion mot bakgrund av anatomiska strukturer
- redogöra för behandlingsprinciper för kirurgiska ingrepp i munhålan
- förklara principerna för hur man med fasta och avtagbara protetiska konstruktioner kan återställa orala funktioner
- förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och användning av material för protetiska konstruktioner och deras koppling till det kliniska resultatet
- redogöra för klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner
- redogöra för faktorer som är av betydelse vid kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker för att uppnå ett optimalt protetiskt behandlingsresultat
- redogöra för användning och hantering av dentala material på ett arbetsmiljö- och miljömässigt korrekt sätt
- redogöra för planering och utformning av protetiska konstruktioner
- förklara hur dentala material och framställningsprocesser av protetiska rekonstruktioner påverkar prognosen för behandling av orala funktionsstörningar
- förklara hur dentala material och rekonstruktioner interagerar med den orala miljön och med individen, samt hur deras egenskaper påverkar det kliniska resultatet
- förklara biologiska processer vid parodontal läkning
- redogöra för sambandet mellan diagnos, behandling och prognos vid pulpala, periapikala och parodontala inflammationstillstånd
- beskriva sambandet mellan sammansättning och egenskaper av material som används vid rotfyllning samt hur det kan påverka behandlingsutfallet
- analysera struktur och kvalitet i en vetenskaplig artikel
- kunna förklara när en allmäntandläkare bör skicka en remiss för en utökad röntgenundersökning till röntgenspecialist.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning
- utföra bedömning av käksystemets funktion
- utföra och utvärdera endodontisk behandling
- utföra extraktioner på modell
- utföra parodontalkirurgi in vitro
- bedöma behov av, planera och utvärdera parodontalkirurgi
- jämföra och värdera olika metoder för diagnos, utvärdering av behandling och prognos avseende sjukdomar i pulpavävnad, periapikal och parodontal vävnad samt motivera och förklara valet av metod(er)
- identifiera faktorer av betydelse för behandlingsplanering
- preparera samt förbereda tänder som skall förses med protetiska konstruktioner
- utforma protetiska konstruktioner utifrån de olika krav som ställs på ersättningarna
- hantera de material som ingår vid framställning och fastsättning av protetiska konstruktioner på ett materialtekniskt, hygieniskt och arbetsmiljömässigt korrekt sätt
- samarbeta och med olika hjälpmedel kommunicera med tandtekniker avseende materialval, framställningsprocesser, arbetsgång, behov av underlag, utformning och hantering av protetiska konstruktioner för erhållande av ett optimalt behandlingsresultat
- kritiskt värdera det kliniska underlaget till protetiska konstruktioner och andra tandtekniska arbeten
- tillämpa ett patientcentrerat förhållningssätt i vårdsituationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- reflektera över sitt eget lärande och värdera olika sätt att se på inlärning och kunskap
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt/skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- självständigt utföra berättigandebedömning för intraoral bildtagning
- ha förmåga att utifrån ett remissvar navigera i en CBCT-undersökning för enklare frågeställningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- ansvarar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik och behandling av orala tillstånd
- vid planering av behandling och val av material, eftersöker och värderar tillgänglig evidens
- uppvisar ett korrekt kliniskt förhållningssätt till hantering av material och utrustning, samt till allmänna föreskrifter och hygienrutiner, även vid preklinisk färdighetsträning
- verkar för ett gott samarbete och kunskapsutbyte mellan yrkeskategorier i vårdteamet
- förvärvar och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- uppträder respektfullt i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Case
Casebaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Riktlinjerna för studierna är kursens mål där man för varje case preciserar de aktuella kursmålen ytterligare.
De studerande delas in i grupper som i allmänhet består av sex till tio tandläkarstuderande. De studerande arbetar självständigt i grupp utan handledning. Samtliga grupper arbetar med ett antal teman inom kursen.
Övningar/Inlämningsuppgifter
I kursen ingår ett antal övningar och inlämningsuppgifter. Dessa kan i vissa fall utföras individuellt och i andra fall i grupp. Övningsrapporter och inlämningsuppgifter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Frånvaro från schemalagda aktiviteter kompletteras med inlämningsuppgifter.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen. Principen är att extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande efter det att baskunskaper inhämtats.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela eller delar av kursen. En eller flera ämnesspecialister finns med för att leda diskussionerna så att helhetsbild och djup i kunskap nås. Seminarierna baseras på de quiz och case som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. Seminarierna bygger på att de studerande är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska avhandlas under seminariet
Självstudier
Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier.
Preklinik
Prekliniska övningar avseende tändernas kontaktförhållanden, käkledens rörelsemönster och underkäkens rörelseomfång kommer att genomföras under kursens första veckor. Kliniska övningar ingår. Större delen av kursen kommer att ägnas åt prekliniska övningar i framställning, inprovning och fastsättning av formade protetiska konstruktioner för ersättning av tandsubstans- och tandförluster.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och utvärdering av utförda arbeten.
Klinik
Den kliniska verksamheten kommer i huvudsak att omfatta diagnostik och behandling av patienter med inflammatoriska förändringar i tandpulpan, periapikala och parodontala vävnader med tonvikt på utvärdering av given behandling.
Formativ bedömning av alla läraktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, skills lab, klinik, praktiska färdighetsprov och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet på seminarier, godkänt deltagande i och genomförande av inlämningsuppgifter, färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Detta genom att ha visat att hen uppfyllt kriterierna för dessa kursmål.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt kliniskt moment och att ett examinationstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska färdighetsträning på denna kurs. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Om den studerande ej är godkänd för tillträde till examination kan den studerande efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen i dess helhet.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Rekommenderad litteratur tillhandahålles innan kursstart. Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen