Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Diagnostik och behandling av karies och parodontit
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Caries and Periodontitis
Kurskod
TV123A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2017-05-18
Fastställandedatum
2022-05-18
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 1, samt ha godkänd portfolio på terminskurs 2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om käkfunktion samt diagnostik och behandling av karies och parodontit.
Innehåll
Kursens övergripande tema är obalans i det orala ekosystemet som resulterar i karies och parodontal sjukdom. Den kliniska verksamheten omfattar diagnostik och behandling av patienter med parodontit stadie I till II.
Terminen inleds med ett prekliniskt avsnitt ”Form-Funktion” där kunskaper om tuggapparatens uppbyggnad och funktion integreras med praktiska moment och teoretiska studier i muskelfysiologi. Den operativa kariesterapin, som leder till återställande av tandens barriärfunktion, kommer såväl teoretiskt som praktiskt att tränas på skillslab och kommer att knytas till återställande/bibehållande av optimal bettfunktion. Vidare studeras de mekanismer som skapar obalans i det orala ekosystemet samt vad detta kan få för konsekvenser för munhålan i allmänhet och tandytan i synnerhet. Dessutom skall den studerande förstå principerna för hur sjukdom avslöjas samt kunna diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt.
Parallellt med detta utföres parodontal behandling på patient under terminen. Skillnaden mellan toxiska reaktioner och allergier i samband med att man arbetar med olika fyllningsmaterial studeras också.
Beteendevetenskapliga moment belyses genom case, seminarier och övningar.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva de permanenta tändernas morfologi och dess betydelse för utvecklingen av kariessjukdom och parodontal sjukdom samt betydelse för bettets funktion i samband med fyllningsterapi
- redogöra för muskuloskelettal anatomi i huvud och hals samt käkmuskulaturens struktur, placering och funktion
- värdera olika metoder för diagnostik; speciellt med avseende på karies och parodontit
- beskriva vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende karies samt hur karies identifieras kliniskt och avbildas röntgenologiskt och histologiskt
- identifiera normalanatomiska strukturers utseende i bitewingröntgenbilder
- redogöra för de faktorer som påverkar bildkvaliteten och hur dessa påverkar diagnostik av karies och parodontit i en bitewingundersökning
- redogöra för hur utfallet av diagnostiska undersökningar påverkas av metodens tillförlitlighet och sjukdomens prevalens
- beskriva urvalskriterier för bitewingröntgenundersökning för diagnostik av karies
- förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för tanden och parodontal vävnad
- beskriva hur kariesskador uppkommer
- förklara hur kariessjukdom och kariesskador kan behandlas
- förklara tandens reaktion på ett kariesangrepp och på operativ tandbehandling
- beskriva de plastiska fyllningsmaterialens molekylära uppbyggnad och egenskaper
- beskriva och motivera önskvärda egenskaper hos ett optimalt tandfyllningsmaterial
- förklara sambandet mellan materialegenskaper, materialhantering och behandlingsresultat på kort och lång sikt
- beskriva hur plastiska fyllningsmaterials egenskaper och hantering kan inverka på den orala miljön och individen
- redogöra för förfarandet vid utredningar av avvikande vävnadsreaktioner, orsakade av dentala fyllningsmaterial
- förklara sambandet mellan käksystemets uppbyggnad och funktion
- beskriva hur man återställer orala funktioner vid kariesskador
- förklara skillnaden mellan allergiska, icke-allergiska överkänslighetsreaktioner och toxiska reaktioner samt mekanismerna bakom dessa
- redogöra för patientens hälsa och hälsobeteende utifrån grundläggande hälsopsykologiska teorier
- beskriva hur man identifierar en tandvårdsrädd patient samt känna till behandlingsmöjligheter för denna patientgrupp.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera anamnestiska och kliniska fynd av betydelse för diagnostik av vanliga sjukdomar i munhålan
- utveckla sin kompetens att diagnostisera och behandla parodontal sjukdom
- informera sig om patientens allmänhälsa, psykosociala situation och kostvanor genom samtal med patienten
- bedöma kvalitet på genomförd diagnostik och behandling av parodontit stadie I till III
- utifrån samlade kliniska och anamnestiska fynd diagnostisera, terapiplanera och behandla parodontit stadie I till III
- identifiera de olika permanenta tänderna och kvadranterna kliniskt och röntgenologiskt
- diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt
- jämföra och värdera olika metoder för diagnostik av karies samt motivera och förklara valet av metoder
- utföra en optimerad röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad
- informera patienten om diagnostiska metoders användning och undersökningsfynd med avseende på karies
- i simulator behandla en tand med kariesskada samt rekonstruera den med plastiska fyllningsmaterial i relation till tandens anatomi och ocklusion
- utvärdera och kommunicera funktionen av tänder och kvaliteten av plastiska fyllningar efter rekonstruktion
- tillämpa optimal material- och instrumenthantering, samt kunna värdera och följa rutiner för hygien och allmänna kliniska föreskrifter
- hantera plastiska fyllningsmaterial på ett hygieniskt och kliniskt korrekt sätt, med miljöhänsyn i fokus, värdera kvaliteten på preparationer och fyllningar
- arbeta ergonomiskt på en grundläggande nivå
- tillämpa grunderna i klinisk fotografering
- utföra en undersökning av käksystemets funktion
- forma tänder på arbetsmodeller inslagna i artikulator så att en god bettfunktion uppnås samt kunna bedöma behovet av att använda en artikulator
- förmåga att värdera bettets form och funktion
- utifrån ett genusperspektiv värdera sin egen och andra studenters agerande i såväl grupp som patientkontakter
- söka och finna litteraturreferenser i medicinska databaser.
- muntligen och skriftligen kommunicera på ett tydligt och strukturerat sätt, anpassat till både mottagare och den kliniska kontexten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga att ta hänsyn till patientens allmänna hälsa, livssituation, kön, etniska och sociala bakgrund i behandlingssituationen
- förmåga att genom sitt beteende förstärka patientens ansvar för sin orala hälsa
- förståelse och respekt för patientens önskemål och åsikter
- insikt om och kunna tillämpa en helhetssyn vid behandling av parodontal sjukdom
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
- förmåga att med minsta möjliga stråldos eftersträva optimal bildkvalitet
- förmåga att systematiskt reflektera över det egna och andras lärande samt identifiera utvecklingsmöjligheter inom klinisk självständighetsutveckling
- att hen kan förhålla sig vetenskapligt kritiskt till odontologisk information och diagnostiska metoder.
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Preklinik
Kunskap om plastiska fyllnadsmaterial i samband med operativ tandbehandling inhämtas under skillslab i operativ kariesterapi. Genom färdighetsträning på patientsimulator utvecklar de studerande sin manuella färdighet för att under nästkommande termin kunna utföra enklare operativ kariesterapi på patient.
Klinik
Under terminskurs 3 (TV123A) skall den studerande diagnostisera och behandla patienter med parodontal sjukdom. Patienter med obalans i det orala ekosystemet skall undersökas och speciellt kariesskador skall diagnostiseras kliniskt och röntgenologiskt. Kvalitetsbedömning av fyllningar på patient göres.
Bedömningsformer
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i att besvara flervalsfrågor i samband med seminarier och aktivitet vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska/kliniska moment samt professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs, Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut
- skriftlig examination (15 hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandläkarprogrammet. Studenten har därutöver rätt att examineras på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma krav.
Både portfolio och skriftlig examination måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs 4.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
- Anatomy of orofacial structures Författare: Brand, Richard W. Isselhard, Donald E. Utgivning: St. Louis : Mosby, cop. 2003. Upplaga: 7. Ed
- Head and neck anatomy for dental medicine Editor: Eric W. Baker Utgivning: New York : Thieme, c2010
- Anatomi för tandläkarstuderande och tandläkare Författare: Petrén, Ture. Carlsöö, Sven. Utgivning: Stockholm : Nordiska bokhandelns förlag : Norstedts akademiska förlag, 2006
- Management of temporomandibular disorders and occlusion Författare: Okeson, Jeffrey P. Utgivning: St. Louis, Mo. ; London : Mosby, cop. 2013. Upplaga: 7. ed.
- Guyton and Hall; Textbook of Medical Physiology 13th ed. John E. Hall. Elsevier. Kapitel 6-8, sidor 75-105.
- Human Physiology; the Mechanisms of Body Function 12th ed. Widmaier, Raff and Strang. McGrawHill. Kapitel 9 och 10, sidor 250-291.
- Dental caries: the disease and its clinical management eds. Fejerskov, O and Kidd, E. Oxford: Wiley-Blackwell, 2008.
- Introduction to Dental Materials, fourth edition, Richard van Noort, 2013, Mosby.
- Phillips’ Science of Dental Materials, edition 12, Anusavice K J, Shen C, Rawls R, 2013, Elsevier.
- Abbas AK, Lichtman AH, Pillai S. Basic Immunology : Functions and Disorders of the Immune System. Saunders; 2014, 4th ed.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.