Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Inget huvudområde.
Kursen ingår i programmet Transport management, årskurs 1.
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter inom området transporter samt kunskap om olika transportlogistiska lösningar och tjänster samt hur de påverkar olika företags lönsamhet respektive effektivitet. Kursen syftar även till att studenten utvecklar ett akademiskt förhållningssätt.
Kursen behandlar metoder och modeller för de fyra transportsätten, grundläggande logistik, transportmarknadens beroende av logistikutvecklingen, olika distributionssystem, transportekonomi, resursutnyttjande, orderprocessen och dokumenthantering, förpackningslogistik och leveransvillkor. Kursen behandlar vidare akademiska förhållningssätt samt akademiskt skrivande.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om de fyra transportsättens funktion och karakteristika; och om olika förekommande lastbärare
- visa kunskap om grundläggande logistik
- visa kunskap om samt kunna använda olika modeller för att analysera olika distributionssystem inklusive resursutnyttjande och transportekonomiska beräkningar
- visa kunskap om leveransvillkor
- redogöra för hur olika typer av gods transporteras säkert och effektivt med olika transportslag eller kombinationer av transportslag
- visa kunskap om digitalitet och jämställdhet inom området transporter
- visa kunskap och färdighet i akademiskt skrivande
Föreläsningar, lärarledda övningar, obligatoriska seminarier (ca 5 tim.), projektarbete i grupp samt självstudietid. Projektarbetet omfattar bl a individuella uppgifter och individuellt aktivt deltagande i seminarier.
- Lärandemål 1 examineras genom en skriftlig individuell tentamen (Tentamen 1: 3 hp U/G)
- Lärandemål 2-6 examineras genom en skriftlig individuell tentamen (Tentamen 2: 7 hp U/V)
- Lärandemål 7 examineras genom ett projektarbete inkluderande obligatoriska seminarier (5 hp U/G)
Krav för godkänd: Godkända tentamina samt godkänt projektarbete och seminarium.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig individuell tentamen (Tentamen 2: 7 hp)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.