Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY170G Arbetsliv och omvärld (genomgången)
Inget huvudområde.
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla kunskaper om teorier och modeller samt hur dessa praktiskt omsätts vid vägledning i rehabiliterings- och omställningsprocesser i arbetslivet.
Under kursen behandlas och presenteras samtalsformer i rehabiliterings- och omställningsverksamhet utifrån kursens teoretiska utgångspunkter. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lösningsinriktade och motiverande samtalsformers effektivitet som vägledningsmetod. De studerande utvecklar sin förmåga att se den enskilda människan genom att konstruera en plan för omställning. Under kursen diskuteras det etiska förhållningssättet i mötet med individer. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna beskriva centrala begrepp och relevanta teorier inom rehabilitering, omställning och vägledning och relatera sitt eget förhållningssätt till begreppen
- kunna upprätta en plan för rehabilitering och omställning anpassad till individens behov och förutsättningar
- kunna planera, genomföra och analysera samtal med ett lösningsfokuserat och motiverande förhållningssätt.
- kunna planera och genomföra en gruppaktivitet.
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Delprov 1, som svarar mot de två första lärandemålen, består i att studenten individuellt utformar en plan för en person som är i behov av rehabilitering för att åter kunna finna en plats på arbetsmarknaden.
Vid delprov 2, som primärt svarar mot det tredje och sekundärt mot det det första lärandemålet, examineras studenten via ett digitalt dokumenterat samtal med en person som befinner sig i en omställningsprocess.
Delprov 3 görs i form av en självanalys där studenten reflekterar kring sitt eget förhållningssätt och samtalsfärdigheter samt relaterar dessa till kursens teoretiska perspektiv inom rehabilitering, omställning och vägledning. Detta avslutande prov svarar mot det första lärandemålet..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Ahlstrand, Roland (2006) Strategier i tiden Forskning i Halmstad nr 11, Högskolan i Halmstad ISSN 1400-5409; 11 (189 s). Kan laddas ner på itslearning.
Bergroth L, Ekholm J, Ekholm K S, Westerhäll L W (2015). Rehabiliteringsvetenskap –
Rehabilitering till arbetslivet - I ett flerdisciplinärt perspektiv Lund: Studentlitteratur (272s)
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Studentlitteratur (valda delar)
Jacobs E, Harvill R, Masson R, Schimmel C (2012). Group Counseling – strategies and skills.
Brooks/Cole CENCAGE Learning. (460 s).
Lovén, A (2015) Karriärvägledning – en forskningsöversikt. Studentlitteratur. (Valda delar,
60s)
Miller, William R & Rollnik, Stephan (2013) Motiverande samtal, Natur & Kultur. (valda
delar).
Sigurdardottir, Anna, Birgisdottir, Björg & Jonsdottir, Sigridur Hulda (2015) WATCH, 144
s En handbok i gruppvägledning, Vilka alternativ finns? Tänka - Välja – Handla. Tremedia
Borås.
Zweigbergk, Von Charlotta (2016) Fattigfällan. Finns som pocket att beställa på nätet och finns även tillgänglig i bokhandeln (255s).
Tillkommer rapporter och skrifter som läggs ut på itslearning för nedladdning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.